НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про охорону атмосферного повітря» з метою удосконалення механізму регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря»

  Картка проєкту
Розробник законопроєкту: Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України Мета проєкту Закону – удосконалення механізму регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видачі дозволів на викиди та встановлення вимог до установ, організацій та закладів, яким надається право на розробку документів, що обґрунтовують обсяги викидів для суб’єктів господарювання, для отримання дозволу на викиди Проєкт Закону надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України
  Резюме антикорупційної експертизи За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенний фактор, зокрема щодо: відсутності чіткого та прозорого переліку документів, необхідних для одержання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.   Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ з/п Корупціогенні фактори
1 Створення перешкод для одержувачів адміністративних, освітніх, соціальних чи інших послуг, відсутність чи обмеження права на оскарження рішення суб’єкта владних повноважень
  Опис виявлених корупціогенних факторів Створення перешкод для одержувачів адміністративних, освітніх, соціальних чи інших послуг, відсутність чи обмеження права на оскарження рішення суб’єкта владних повноважень
  1. Проєктом Закону пропонується доповнити Закон України «Про охорону атмосферного повітря» ст. 111, у якій, серед іншого, пропонується встановити перелік документів, необхідних для одержання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а також підстави для відмови у видачі такого дозволу.
Так, для одержання дозволу суб’єкт господарювання, залежно від належності об’єкта до тої чи іншої групи, має подати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, або центру надання адміністративних послуг заяву, до якої необхідно додати: документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин; відомості, що підтверджують факт та дату опублікування в місцевих друкованих засобах масової інформації повідомлення про намір отримати  дозвіл із зазначенням адреси місцевої держадміністрації, до якої можуть надсилатися зауваження громадських організацій та окремих громадян; висновок з оцінки впливу на довкілля, у якому визначено допустимість провадження планованої діяльності – для виробництва та технологічного устаткування, що вводяться в експлуатацію вперше, а також у разі розширення або змін, на яких провадитиметься діяльність, що згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля. У свою чергу проєктом Закону встановлюються підстави для відмови у видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а саме: подання суб’єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання дозволу; виявлення в документах, поданих суб’єктом господарювання, недостовірних відомостей; одержання негативного рішення центрального (територіального) органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення (Держпродспоживслужба), щодо можливості видачі дозволу; відсутність повідомлення місцевої держадміністрації про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб’єкту господарювання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Таким чином, із запропонованої редакції проєкту Закону вбачається, що наведений перелік документів, відсутність яких є підставою для відмови у видачі дозволу, є ширшим, ніж перелік документів, необхідних для його одержання. Відповідно до ст. 3 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» одним з основних принципів державної політики з питань дозвільної системи у сфері господарської діяльності є прозорість процедури видачі документів дозвільного характеру. У ст. 4 вказаного Закону зазначено, що виключно законами, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються, зокрема, перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, а також перелік та вимоги до документів, які суб’єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру. Таким чином, запровадження розширеного переліку підстав для відмови у видачі дозволу порушує Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», створює додатковий адміністративний тиск на суб’єктів господарювання та передумови для вчинення корупційних правопорушень. Рекомендації НАЗК: у ст. 11проєкту Закону узгодити перелік документів, що подаються для отримання дозволу із переліком документів, що є підставою для відмови у видачі дозволу.
  1. У проєкті Закону однією з підстав для відмови у видачі дозволу є одержання негативного рішення Держпродспоживслужби.
Законом України «Про охорону атмосферного повітря» встановлено, що Держпродспоживслужба лише погоджує видачу дозволу, а не приймає рішення. Запропонована редакція також не узгоджується із ч. 5 ст. 41 Закону      України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», відповідно до якої однією з підстав для відмови у видачі документа дозвільного характеру є негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру. Також у проєкті Закону серед переліку підстав для відмови у видачі дозволу зазначено відсутність повідомлення місцевої держадміністрації про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб’єкту господарювання дозволу. Водночас як у проєкті Закону, так і в Законі України «Про охорону атмосферного повітря» відсутня процедура отримання дозвільним органом такого повідомлення. Запропоноване регулювання встановлює правову невизначеність механізму отримання такого повідомлення дозвільним органом та може призвести до зловживань відповідальними особами та виникнення корупційних ризиків під час отримання (видачі, відмови у видачі) документів дозвільного характеру. Рекомендації НАЗК: привести назву документа необхідного для отримання дозволу, що надається Держпродспоживслужбою,  у відповідність до законів України «Про охорону атмосферного повітря» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»; з метою зменшення регуляторного тиску та мінімізації порушень прав суб’єктів господарювання, а також унеможливлення створення передумов для виникнення корупційних правопорушень визначити у проєкті Закону механізм отримання дозвільним органом повідомлення місцевої держадміністрації про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб’єкту господарювання дозволу або передбачити процедуру отримання такого повідомлення безпосередньо суб’єктом господарювання. Висновок: проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                             Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua