Картка проєкту
Розробник проєкту Закону: Міністерство культури та інформаційної політики України (МКІП) | Мета – удосконалення законодавства в частині визначення основ захисту культурного простору України, комплексу заходів, спрямованих на збереження національних цінностей, забезпечення культурних потреб та інтересів українського суспільства , а також визначення принципів протидії загрозам і реагування на виклики у сфері культури. | Проєкт Закону надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про захист культурного простору України» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме – розширення дискреційних повноважень державних органів та місцевих органів, які вносять подання про відзначення осіб державними нагородами або державних органів, до повноважень яких належить забезпечення формування та реалізація державної політики у відповідній сфері, Комісії державних нагород та геральдики, а саме - встановлення суб’єктивного підходу щодо прийняття рішення про позбавлення особи державної нагороди.Опис виявленого корупціогенного фактора
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення. 1. У п. 1 розділу Прикінцевих і перехідних положень проєкту Закону пропонується внести зміни до Закону України «Про державні нагороди України» (далі – Закон), зокрема, ст. 16 викласти в новій редакції. Так, у абз. 1 ч. 1 пропонованої редакції ст. 16 Закону визначено, що особа, нагороджена державною нагородою, може бути позбавлена цієї нагороди, зокрема, у разі умисного здійснення нагородженим дій, які роблять його негідним державної нагороди: скоєння нагородженим вчинків, які дискредитують імідж України у світі та/або статус громадянина України, паплюжать честь, гідність громадян України, національні цінності, публічні висловлювання та вчинки нагородженого свідчать про підтримку військової та інформаційної агресії Російської Федерації проти України, містять антиукраїнську позицію здійснюють організацію, проведення або беруть участь у заходах, спрямованих на об’єднання Українського народу та держави-агресора, позиціонують себе представником України у мистецьких, освітніх, фізкультурно-оздоровчих та спортивних, розважальних заходах на території Російської Федерації та/або Республіці Білорусь, здійснення нагородженим інших вчинків, які нівелюють заслуги перед Українською державою. Однак використання конструкції «інших вчинків, які нівелюють заслуги перед Українською державою» не дає можливості чітко визначити перелік дії нагородженого, які роблять його негідним державної нагороди. Таким чином, застосування оціночних понять «може бути позбавлена», «інших вчинків, які нівелюють заслуги перед Українською державою» призведе до використання суб’єктивних підходів при реалізації положень ст. 16 Закону у пропонованій редакції та створить умови для корупційних зловживань. Рекомендації НАЗК: у абз. 1 ч. 1 ст. 16 Закону слова «може бути позбавлена» замінити словом – «позбавляється»; у абз. 6 ч. 1 ст. 16 Закону встановити виключний перелік дій нагородженого, які роблять його негідним державної нагороди. 2. В абз. 9 ч.1 ст. 16 проєкту Закону визначено, що подання про позбавлення державних нагород має бути належно мотивованим, а також відображати факти, які свідчать про вчинок нагородженого, який знецінює державну нагороду та має негативні наслідки для суспільства. Натомість у пропонованій редакції ст. 16 та Законі відсутні положення, що визначають поняття «належно мотивоване» та вимоги до належної мотивації подання про позбавлення державних нагород. У ст. 13 Закону визначено, що для попереднього розгляду питань, пов’язаних з нагородженням державними нагородами, при Президентові України утворюється Комісія державних нагород та геральдики (далі – Комісія). Відповідно до абз. 2 п. 3 Положення про Комісію державних нагород та геральдики, затвердженого Указом Президента України від 13.11.2011 №1211/2011, основним завданням Комісії, серед іншого, є підготовка висновків щодо порушених перед Президентом України клопотань про нагородження державними нагородами України, позбавлення державних нагород України, поновлення у правах на державні нагороди України, видачу дублікатів нагород або документів про нагородження. Невизначеність правових норм, передбачених в абз. 9 ч.1 ст. 16 проєкту Закону, наділяє Комісію дискреційними повноваженнями та дає змогу застосовувати суб’єктивні підходи при прийнятті відповідних рішень. Рекомендація НАЗК: у абз. 9 ч. 1 ст. 16 конкретизувати вимоги до належної мотивації подання про позбавлення державних нагород.Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ