Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Метою проєкту постанови є затвердження Критеріїв та порядку перевірки єдиного та/або основного доходу незалежного члена наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, та особи, яка претендує на зайняття такої посади |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання діяльності наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі» (далі – постанова) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме – встановлення непрозорої процедури відбору на посаду незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства, яка допускає можливості для вчинення корупційних правопорушень.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови пропонується затвердити Критерії та порядок перевірки єдиного та/або основного доходу незалежного члена наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, та особи, яка претендує на зайняття такої посади (далі – проєкт Порядку).
У п. 4 проєкту Порядку пропонується передбачити, що перевірка єдиного та/або основного доходу (далі – перевірка доходу) здійснюється у таких випадках:
- під час проведення конкурсного відбору на посаду незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства – для особи, що претендує на зайняття посади незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства;
- під час здійснення оцінювання діяльності наглядової ради підприємства, товариства – для незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства.
В абз. 4 п. 6 проєкту Порядку пропонується визначити, що у разі виявлення за результатами перевірки доходу особи, що претендує на зайняття посади незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства, під час проведення конкурсного відбору на посаду незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства, що винагорода за виконання функцій незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства становитиме його єдине та/або основне джерело доходу, така особа не допускається до подальшої участі у конкурсному відборі. Комісія / професійний консультант з добору персоналу, залучений до проведення конкурсного відбору на посаду незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства, повідомляє особу, що претендує на зайняття посади незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства, про недопущення до подальшої участі у конкурсному відборі у зв’язку з невідповідністю вимозі до фінансової незалежності.
Проте відповідне положення проєкту Порядку не містить:
- строку, протягом якого комісія / професійний консультант з добору персоналу повинні повідомити про прийняте рішення особу, що претендує на зайняття посади незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства;
- способу, у який таке рішення повинно доводитися до відома особи, що претендує на зайняття посади незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства.
Зазначене може зумовити різну правозастосовну практику, містить ризик зловживань комісією / професійним консультантом з добору персоналу, а також ускладнює реалізацію особою, що претендує на зайняття посади незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства, права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності відповідних уповноважених суб’єктів.
Рекомендації НАЗК:
в абз. 4 п. 6 проєкту Порядку визначити:
- строк, протягом якого комісія / професійний консультант з добору персоналу повідомляють про прийняте рішення особу, що претендує на зайняття посади незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства;
- спосіб, у який зазначене рішення доводитиметься до відома особи, що претендує на зайняття посади незалежного члена наглядової ради підприємства, товариства.
Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК