НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання фінансової державної підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу»

 Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України

Мета проєкту – надання фінансової державної підтримки підприємствам, установам, організаціям, які визначені Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживань під час надання фінансової державної підтримки підприємствам, установам, організаціям, які визначені Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання фінансової державної підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу» (далі – проєкт постанови) запропоновано затвердити Порядок надання державної фінансової підтримки підприємств у сфері оборонно-промислового комплексу (далі – проєкт Порядку надання підтримки) та Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової державної підтримки підприємствам, які визначені критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу (далі – проєкт Порядку використання коштів).

В абз. 8 п. 6 проєкту Порядку використання коштів передбачено, що заявка, подана з порушенням вимог цього Порядку, не розглядається Фондом розвитку підприємництва (далі Фонд) і повертається на доопрацювання уповноваженому банку.

Водночас у проєкті Порядку використання коштів відсутній вичерпний перелік вимог до заявки уповноваженого банку, що надсилається до Фонду.

Зазначене наділяє Фонд дискреційними повноваженнями під час визначення наявності чи відсутності підстав для повернення заявки на доопрацювання та створює ризик необґрунтованого повернення заявки.

Крім того, правова невизначеність у частині відсутності строку для прийняття рішення про повернення заявки та передбаченого строку доопрацювання уповноваженим банком заявки наділяє Фонд дискреційними повноваженнями при вирішенні питань щодо повернення заявки, що створює умови для корупційних зловживань.

Рекомендація НАЗК:

у п. 6 проєкту Порядку використання коштів уточнити вимоги до заявки, яку має подати уповноважений банк до Фонду для планування та здійснення витрат, пов’язаних із компенсацією відсотків за кредитами підприємств, та передбачити строк прийняття рішення Фондом про повернення заявки.

 

1.2. В абз. 3 п. 7 проєкту Порядку використання коштів передбачено, що перерахування бюджетних коштів відповідно до погоджених Фондом заявок, які були прийняті у минулому бюджетному періоді, але не були профінансовані або були профінансовані не в повному обсязі, здійснюються Фондом за рахунок коштів державного бюджету в межах бюджетних асигнувань поточного бюджетного періоду, передбачених за бюджетною програмою «Відшкодування відсотків за кредитами, які надаються підприємствам оборонно-промислового комплексу, які беруть участь у виконанні заходів державних цільових програм, пов’язаних із розвитком оборонно-промислового комплексу».

Водночас проєктом цього Порядку не врегульовано порядок (черговість) здійснення такого перерахування коштів.

Зазначене запроваджує непрозору практику перерахування бюджетних коштів відповідно до погоджених Фондом заявок, які були прийняті у минулому бюджетному періоді, але не були профінансовані або були профінансовані не в повному обсязі, та може призвести до неефективного використання бюджетних коштів.

Рекомендація НАЗК:

у п. 7 проєкту Порядку використання коштів визначити критерії черговості перерахування бюджетних коштів відповідно до погоджених Фондом заявок, які були прийняті у минулому бюджетному періоді, але не були профінансовані або були профінансовані не в повному обсязі.

 

1.3. У п. 14 проєкту Порядку надання підтримки передбачено, що компенсація процентів здійснюється з метою зниження фактичних витрат підприємства на сплату базової процентної ставки, визначеної відповідно до п. 13 цього Порядку, до рівня 5 процентів річних (далі – компенсаційна процентна ставка) незалежно від цілі кредитування.

Разом з тим у п. 10 проєкту Порядку надання підтримки визначено виключний перелік цілей кредитування, за якими може бути надана державна підтримка.

Таким чином, п. 14 цього Порядку сформульований без дотримання принципу юридичної визначеності та не дає чіткого визначення цілей кредитування.

Рекомендація НАЗК:

п. 14 проєкту Порядку надання підтримки після слів «незалежно від цілі кредитування» доповнити словами «визначених цим Порядком».

 

ІІ. Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання

2.1. У п. 4 проєкту Порядку надання підтримки передбачено, що для виконання вимог цього Порядку Фонд затверджує програму державної підтримки підприємства, яка може містити додаткові умови для уповноважених банків у визначених цим Порядком межах.

Водночас у проєкті Порядку надання підтримки відсутній чіткий перелік таких умов для уповноважених банків, що наділяє Фонд надмірними дискреційними повноваженнями під час затвердження державної програми підприємства.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 4 проєкту Порядку надання підтримки з врахуванням зазначених зауважень

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                  Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua