НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання масштабування виробництва озброєння та військової техніки»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України

Мета проєкту – нарощування обсягу виробництва озброєння, військової та спеціальної техніки, а також боєприпасів вітчизняними виробниками незалежно від форми власності у спосіб передачі  конструкторської документації на такі зразки озброєння та військової техніки,  розроблені за результатами робіт, що виконувалися на замовлення державного замовника, права на яку належать державі.

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенні фактори, які зумовлюють ризик наділення Міжвідомчої комісії з питань оборонно-промислового комплексу (далі – Міжвідомча комісія) дискреційними повноваженням при ухваленні рішення щодо схвалення або відхилення пропозицій про передачу суб’єктам господарювання конструкторської документації, а також які можуть зумовити ризик зловживань державними замовниками під час проведення перевірки відповідності суб’єкта господарювання встановленим вимогам та здійснення оцінювання готовності підприємства до серійного виробництва зразка товару.

 

 Опис виявлених корупціогенних факторів

 

  1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання масштабування виробництва озброєння та військової техніки» (далі – проєкт постанови) пропонується затвердити Порядок передачі конструкторської документації для організації масштабування виробництва озброєння та військової техніки (далі – проєкт Порядку) та внести зміни до Положення про Міжвідомчу комісію з питань оборонно-промислового комплексу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 54 (далі – Положення про Міжвідомчу комісію).

У ч. 2 проєкту постанови в редакції, отриманій для проведення антикорупційної експертизи, встановлено:

«Внести зміни до Положення про Міжвідомчу комісію з питань оборонно-промислового комплексу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 54 «Про утворення Міжвідомчої комісії з питань оборонно-промислового комплексу» (Офіційний вісник України, 2020 р., № 14, ст. 551, 2022 р., № 64, ст. 3859), доповнивши пункт 4 абзацом такого змісту: «схвалює пропозиції державних замовників у сфері оборони про передачу суб’єктам господарювання конструкторської документації для освоєння виробництва зразка товару оборонного призначення.».».

Разом із тим п. 7 проєкту Порядку передбачено:

«Міжвідомча комісія з питань оборонно-промислового комплексу розглядає пропозиції державного замовника та за результатами Комісії ухвалює рішення щодо схвалення або відхилення пропозицій про передачу суб’єктам господарювання конструкторської документації для освоєння серійного виробництва зразка товару.

Державний замовник за умови схвалення Міжвідомчою комісією з питань оборонно-промислового комплексу пропозицій про передачу конструкторської документації ухвалює рішення про передачу конструкторської документації на зразок товару та надсилає письмове повідомлення суб’єкту господарювання, утримувачу правдників конструкторської документації, та суб’єкту господарювання, якому зазначена конструкторська документація буде передаватися.».

Запропоновані норми наділяють Міжвідомчу комісію дискреційними повноваженнями, які не притаманні консультативно-дорадчому органу, як це визначено чинним Положенням про Міжвідомчу комісію, зокрема, з урахуванням прав та завдань, встановлених для допоміжних органів Типовим положенням про консультативний, дорадчий та інший допоміжний орган, утворений Кабінетом Міністрів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2009 № 599.

Також варто зазначити, що відповідно до п. 9 Положенням про Міжвідомчу комісію на своїх засіданнях комісія розробляє пропозиції та рекомендації з питань, що належать до її компетенції.

Зазначене ускладнює процедуру передачі суб’єктам господарювання конструкторської документації для освоєння серійного виробництва зразка товару та може створювати умови для корупційних зловживань.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 7 проєкту Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обовязків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

 

2.1. У п. 6 проєкту Порядку в редакції, отриманій для проведення антикорупційної експертизи, передбачається, серед іншого, що державний замовник із залученням представництв державного замовника здійснює перевірку запропонованих суб’єктів господарювання щодо спроможності їх виробничих потужностей освоїти виготовлення зразка товару з урахування вимог, перелічених у цьому пункті. Зокрема, однією з таких вимог є наявність у суб’єкта господарювання необхідних виробничих потужностей та технологічної спроможності освоїти виготовлення зразка товару.

Відсутність строків проведення перевірки та невизначеність форми документального оформлення результатів перевірки порушує принцип юридичної визначеності та створює непрозорий механізм практичної реалізації зазначеної норми. Крім того, проєктом Порядку не передбачено ані прямих, ані бланкетних норм до інших нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання процедури здійснення державним замовником та представництвом державного замовника перевірки суб’єктів господарювання.

Відповідно, така правова невизначеність наділяє державного замовника можливістю суб’єктивного трактування встановлених вимог, що створює умови для ймовірних корупційних зловживань під час визначення суб’єктів господарювання, яким можливо передати конструкторську документацію для масштабування виробництва товару.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 6 проєкту Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

2.2. Відповідно до п. 10 проєкту Порядку в редакції, отриманій для проведення антикорупційної експертизи, готовність підприємства до серійного виробництва зразка товару оцінюється за результатами кваліфікаційних випробувань, які проводяться відповідно до вимог нормативних документів.

Неврегульованість у проєкті Порядку процедури (порядку, строків) та невизначеність суб’єкта/суб’єктів оцінювання готовності підприємства до серійного виробництва зразка товару разом із відсутністю бланкетних норм до інших нормативно-правових актів порушує принцип юридичної визначеності, що створює передумови для запровадження непрозорого механізму проведення такого оцінювання, різного правозастосування вказаних норм та розвитку корупційних практик.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 10 проєкту Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

Висновок:

        проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                     Віктор ПАВЛУЩИК  

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua