ВИСНОВОК
антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання допомоги населенню протягом опалювального сезону на придбання твердого пічного побутового палива»
Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України |
Мета проєкту постанови – затвердження уніфікованого підходу і злагодженої співпраці центральної та місцевої влади і міжнародних партнерів при наданні допомоги населенню, що мешкає в прифронтових регіонах України, в опалювальному сезоні на придбання твердого пічного побутового палива |
Проєкт постанови надіслано відповідно до |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання допомоги населенню протягом опалювального сезону на придбання твердого пічного побутового палива» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме наділення виконавчих органів сільської, селищної, міської, районної у місті ради або військової адміністрації населеного пункту (далі – орган місцевого самоврядування) дискреційними повноваженнями на власний розсуд проводити перевірки / відвідування місця проживання одержувачів одноразової грошової допомоги населенню, що мешкає у прифронтових регіонах України.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначених вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення та відповідності за можливі зловживання під час їх здійснення.
Проєктом постанови, зокрема, затверджується Порядок надання одноразової грошової допомоги населенню, що мешкає в прифронтових регіонах України, протягом опалювального сезону на придбання твердого пічного побутового палива за кошти міжнародних партнерів (далі – проєкт Порядку).
В абз. 2 п. 9 проєкту Порядку передбачено, що органи місцевого самоврядування мають право проводити перевірку достовірності наведених у заяві відомостей шляхом надсилання запитів та/або відвідування місця проживання одержувача, зокрема з метою встановлення права одержувача на отримання грошової допомоги на опалення.
Проте згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування» (далі – Закон) виконавчі органи рад – органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Тобто Законом не передбачено наділення органів місцевого самоврядування повноваженнями на здійснення перевірок / відвідування одержувачів одноразової грошової допомоги.
Крім цього, абз. 2 п. 9 проєкту Порядку містить слово «зокрема», яке допускає невичерпність регулювання та може призвести до неоднозначного правозастосування під час визначення, на предмет чого буде здійснюватися перевірка / відвідування одержувача.
Згідно з абз. 3 п. 9 проєкту Порядку перевірка проводиться за рішенням органу місцевого самоврядування вибірково.
Проте проєкт Порядку не містить чітких критеріїв, за якими органи місцевого самоврядування обиратимуть, кого перевіряти з одержувачів, що може призвести до прийняття рішень про проведення чи непроведення перевірок з метою отримання неправомірної вигоди.
Також абз. 4 п. 9 проєкту Порядку передбачено, що у разі коли в результаті перевірки стало відомо, що одержувач під час подання заяви надав недостовірні відомості, орган місцевого самоврядування приймає рішення про виключення такого одержувача з переліку, про що інформує обласну державну адміністрацію протягом одного робочого дня і таку особу протягом трьох робочих днів.
Тобто проєктом Порядку передбачається, що перевірка / відвідування може здійснюватися до внесення до переліку та після такого внесення.
Оскільки у проєкті Порядку відсутні норми, які б врегульовували процедуру проведення перевірок / відвідування, їх періодичність та черговість, запропоноване регулювання наділяє органи місцевого самоврядування надмірними дискреційними повноваженнями та може призвести до прийняття суб’єктивних управлінських рішень.
Рекомендації НАЗК:
проєкт постанови та проєкт Порядку узгодити з вимогами чинного законодавства або передбачити у проєкті Порядку чіткі:
- підстави для проведення перевірки / відвідування та їх періодичність;
- критерії, за якими будуть обирати одержувачів для проведення перевірки / відвідування;
в абз. 2 п. 9 проєкту Порядку слово «зокрема» виключити;
в абз. 4 п. 9 проєкту Порядку виключити норми, які передбачають можливість проведення повторної перевірки після внесення до переліку одержувачів.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК