Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Метою проєкту постанови є затвердження Порядку оцінювання діяльності наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, та вимог до звіту про роботу наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оцінювання діяльності наглядової ради та звітування про роботу наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме: встановлення непрозорої процедури оцінювання діяльності наглядової ради та звітування про роботу наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання
У п. 1 проєкту постанови пропонується затвердити Порядок оцінювання діяльності наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі (далі – проєкт Порядку).
Так, у п. 4 проєкту Порядку пропонується встановити, що при здійсненні оцінювання діяльності наглядової ради державної компанії встановлюються результати (висновки) щодо таких елементів оцінювання :
1) склад, структура та діяльність (ефективність організації роботи) наглядової ради як колегіального органу (в рамках елементу оцінювання, в тому числі, аналізується: колективна придатність наглядової ради з урахуванням виду та особливостей діяльності державної компанії, зокрема її відповідності визначеному профілю наглядової ради);
2) відповідність членів наглядової ради вимогам до посади, визначеним законодавством та внутрішніми документами державної компанії, належне виконання обов’язків членів наглядової ради та ефективність кожного члена наглядової ради;
3) оцінка діяльності комітетів наглядової ради;
4) оцінка діяльності наглядової ради, виконання покладених на наглядову раду обов’язків та досягнення цілей (в рамках елементу оцінювання, в тому числі, аналізується: виконання наглядовою радою її обов’язків зі створення комплексної адекватної та ефективної системи внутрішнього контролю та контролю за її функціонуванням та ефективністю).
У п.п. 7 п. 2 проєкту Порядку пропонується надати визначення терміну колективна придатність – це наявність у голови та членів наглядової ради державної компанії сукупно знань, навичок, професійного та управлінського досвіду в обсязі, необхідному (достатньому) для розуміння всіх аспектів діяльності державної компанії, прийняття рішень, а також забезпечення ефективного управління та контролю за діяльністю державної компанії в цілому, з урахуванням покладених на наглядову раду законом, статутом та внутрішніми документами державної компанії функцій.
Одночасно у п.п. 13, 24 проєкту Порядку пропонується визначити, що за результатами оцінювання діяльності наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, складається звіт, який виноситься на розгляд вищому органу управління державної компанії з метою затвердження та прийняття ним рішення за результатами розгляду звіту.
Проте застосування у елементах оцінювання діяльності наглядової ради конструкцій оціночного характеру, таких як «сукупно знань, навичок, професійного та управлінського досвіду в обсязі, необхідному (достатньому) для розуміння всіх аспектів діяльності» та «комплексної адекватної та ефективної системи внутрішнього контролю», наділяє зовнішнього експерта, незалежного консультанта правом на власний розсуд вирішувати питання щодо висновків, бальної оцінки по відповідних елементах оцінювання, що створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю штучного заниження або завищення результатів оцінювання діяльності наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
Рекомендації НАЗК:
- у п.п. 7 п. 2 проєкту Порядку визначити термін «колективна придатність» у чіткий для правозастосування спосіб;
- у п.п. 4 п. 4 проєкту Порядку слова «комплексної адекватної та ефективної» виключити.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК