Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Метою прийняття акта є забезпечення потреб оборони в будівництві та облаштуванні військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, а також вдосконалення механізму фінансування їх будівництва на період воєнного стану в Україні |
Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання підвищення обороноздатності держави на період воєнного стану в Україні» (далі – проєкт Постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:
- встановлення непрозорого порядку здійснення закупівель товарів, робіт та послуг з будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, який не дає змоги гарантувати дотримання принципів здійснення публічних закупівель.
Опис виявленого корупціогенного фактора
- Недотримання принципів здійснення публічних закупівель
У п. 2 проєкту Постанови пропонується установити, що Міністерство оборони, Державна спеціальна служба транспорту, обласні військові (державні) адміністрації, Київська міська військова адміністрація, військові адміністрації населених пунктів, Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури є державними замовниками у сфері оборони щодо закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення (товарів подвійного призначення) для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд.
У п. 6 проєкту Постанови пропонується внести зміни до постанов Кабінету Міністрів України, зокрема до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості).
Так, пропонується внести зміни до п. 13 Особливостей, якими передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг з будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд.
Зазначене дає змогу відповідним замовникам закупівлі робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд укладати прямі договори без проведення конкурентної процедури такої закупівлі.
Крім того, пропонується доповнити п. 19 Особливостей нормою, яка даватиме право змінювати істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до п. 13 цих Особливостей, а саме: у випадку зміни істотних умов (обсягу закупівлі, ціни договору, строку дії договору та виконання зобов’язань щодо виконання робіт, надання послуг) договору про одночасну закупівлю проектування та робіт і послуг з будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд.
Враховуючи вищевикладене, встановлення непрозорого порядку здійснення закупівель товарів, робіт та послуг з будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд та надання можливостей сторонам змінювати істотні умови договору про одночасну закупівлю проектування та робіт і послуг з будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд може спричинити зловживання шляхом просування інтересів окремих суб’єктів господарювання та не гарантує дотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Зазначене збільшує корупційні ризики у сфері здійснення закупівель шляхом встановлення можливостей для упередженого вибору контрагентів та економічно невигідних умов контрактів, які укладатимуться з використанням бюджетних коштів.
Рекомендація НАЗК:
виключити зміни, що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Висновок:
проєкт Постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Артем СИТНИК