Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство енергетики України |
Метою проєкту є врегулювання процедури проведення незалежної експертизи технічних умов приєднання (вихідних даних) до газотранспортної або газорозподільної системи на відповідність чинним стандартам, нормам та правилам |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання проведення експертизи технічних умов приєднання (вихідних даних) до газотранспортної або газорозподільної системи на відповідність чинним стандартам, нормам та правилам» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме – наділення дискреційними повноваженнями посадових осіб Міненерго щодо встановлення відповідності експертних організацій, що створює передумови до корупційних зловживань.
Опис виявленого корупціогенного фактора
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
У п. 1 проєкту постанови пропонується затвердити Порядок проведення експертизи технічних умов приєднання (вихідних даних) до газотранспортної або газорозподільної системи на відповідність чинним стандартам, нормам та правилам (далі – проєкт Порядку).
Відповідно до п. 1 проєкту Порядку передбачено, що цей Порядок визначає процедуру проведення незалежної експертизи технічних умов та/або проєкту технічних умов приєднання (вихідних даних) до газотранспортної або газорозподільної системи на відповідність чинним стандартам, нормам та правилам (далі – експертиза технічних умов).
У п. 3 проєкту Порядку пропонується передбачити, що з метою забезпечення проведення експертизи технічних умов Міненерго оприлюднює перелік незалежних організацій, визначених Мінрозвитку відповідно до ч. 11 ст. 191 Закону України «Про ринок природного газу», що мають право на проведення експертизи технічних умов (далі – експертні організації) відповідно до вимог пп. 7 та 12 цього Порядку.
Так, відповідно до ч. 11 ст. 191 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що за ініціативи замовника може бути проведена незалежна експертиза технічних умов приєднання (вихідних даних) на відповідність чинним стандартам, нормам та правилам. Проведення експертизи здійснюється незалежними організаціями, визначеними центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, у п. 13 проєкту Порядку для проведення експертизи технічних умов пропонується встановити окремі вимоги до експертних організацій, а саме:
- бути не пов’язаною з проектуванням, будівництвом, ремонтом чи обслуговуванням об’єктів газотранспортної, газорозподільної системи, щодо яких проводиться експертиза, що підтверджується відповідними документами;
- мати у своєму складі провідного експерта, який має кваліфікаційний сертифікат за спеціалізацією «Експертиза проектної документації у частині забезпечення безпеки експлуатації та вимог охорони праці, забезпечення захисту від шуму», та фахівця, який здобув вищу освіту в галузі знань «Архітектура та будівництво» за спеціальністю «Будівництво та цивільна інженерія» або в галузі знань «Виробництво та технології» за спеціальністю «Нафтогазова інженерія та технології», має досвід роботи не менше трьох років на підприємствах з експлуатації об’єктів газотранспортної або газорозподільної системи та/або проектування, та/або будівництва об’єктів трубопровідного транспорту.
Також у п. 15 проєкту Порядку встановлюється, що експертні організації, що здійснюють експертизу проєктів будівництва, незалежно від форми власності, відомості про які внесені до Реєстру будівельної діяльності електронної системи та включені до переліку, який веде Мінрозвитку, для підтвердження відповідності вимогам, наведеним у п. 13 цього Порядку, подають до Міненерго інформацію та документи, перелік яких затверджується Міненерго.
У разі визначення Міненерго експертної організації такою, що відповідає критеріям, визначеним п. 13 цього Порядку, Міненерго вносить через електронний кабінет відповідні відомості до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про адміністративні послуги» адміністративна послуга – результат здійснення владних повноважень суб’єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов’язків такої особи відповідно до закону.
У ст. 5 Закону України «Про адміністративні послуги» встановлено основні вимоги до регулювання надання адміністративних послуг та передбачено, що виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються:
1) найменування адміністративної послуги та підстави для її одержання;
2) суб’єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги;
3) перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги;
4) платність або безоплатність надання адміністративної послуги;
5) граничний строк надання адміністративної послуги;
6) перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги.
Адміністративні послуги визначаються виключно законом.
Проте положення проєкту Порядку, відповідно до яких Міненерго наділяється повноваженнями щодо визначення відповідності / невідповідності експертних організацій з метою подальшого проведення експертизи технічних умов, не узгоджується з вимогами ч. 11 ст. 191 Закону України «Про ринок природного газу» та ст. 5 Закону України «Про адміністративні послуги».
Додатково розробником проєкту Порядку закріплюється вимога щодо непов’язаності експертної організації із проектуванням, будівництвом, ремонтом чи обслуговуванням об’єктів газотранспортної, газорозподільної системи, щодо яких проводиться експертиза, з наданням відповідних документів на підтвердження такої вимоги.
Проте використання оціночної конструкції «бути не пов’язаною» з одночасною відсутністю визначення такого поняття, меж пов’язаності з такими об’єктами може призвести до суб’єктивного трактування та створення умов до запровадження різної правозастосовної практики.
Як наслідок, відсутність прозорої процедури підтвердження відповідності експертних організацій з метою подальшого проведення експертизи технічних умов наділяє широкими дискреційними повноваженнями посадових осіб Міненерго та створює передумови корупційних зловживань у зв’язку з можливістю прийняття суб’єктивних та упереджених рішень.
Рекомендація НАЗК:
- пп. 13, 15 проєкту Порядку виключити.
Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК