Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Метою проєкту постанови є дотримання вимог положень Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, ратифікованої Законом України від 6 червня 2024 року № 3786-IX, Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244, Регламенту Європейського Парламенту та Ради (ЄС) 2024/792 від 29 лютого 2024 р. щодо започаткування «Ukraine Facility», та врегулювання питань, пов’язаних із управлінням, моніторингом та контролем виконання Плану України, що реалізується в рамках Ukraine Facility. |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор – необґрунтоване наділення незалежного органу аудиту (Міністерство фінансів України) дискреційними повноваженнями самостійно затверджувати особливості здійснення контрольних заходів, що створює підґрунтя для корупційних зловживань.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
У п. 5 проєкту постанови пропонується визначити Міністерство фінансів незалежним органом аудиту, який має забезпечувати проведення аудиту реалізації заходів (реформ та інвестицій) в рамках Плану України (далі — План), відповідно до Компоненту І Ukraine Facility, спільно з Державною аудиторською службою.
Визначити Державну аудиторську службу органом, який здійснює у встановленому законодавством порядку державний фінансовий контроль видатків, передбачених на реалізацію заходів (реформ та інвестицій), для виконання яких необхідно здійснити публічні закупівлі, виплату компенсацій та кредитів в межах виконання заходів Плану.
Одночасно у п. 10 проєкту постанови пропонується Державній аудиторській службі в місячний термін розробити та внести на затвердження Міністерству фінансів методику здійснення державного фінансового контролю видатків, передбачених на реалізацію заходів (реформ та інвестицій) для виконання яких необхідно здійснити публічні закупівлі, виплату компенсацій та кредитів у межах виконання заходів Плану, що визначатиме методи оцінки ризиків, встановлюватиме пріоритети та параметри визначення контрольних заходів, особливості їх здійснення.
Проте, відповідно до п. 4 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що виключно законами встановлюються:
органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності;
види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю);
повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг;
вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності;
спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю);
санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Крім того, Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26 січня 1993 року № 2939-XII (далі – Закон № 2939) вже унормовані правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні.
Так, ст. 2 Закону № 2939 визначено, що державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування установлюється Кабінетом Міністрів України, а саме постановою Кабінет Міністра України від 25.06.2014 № 214 «Про окремі заходи щодо забезпечення фінансового контролю за діяльністю суб’єктів господарювання державного сектору економіки».
З огляду на зазначене, правові та організаційні засади, основні принципи, порядок здійснення державного контролю, повноваження органів державного контролю, їх посадових осіб унормовані відповідними нормативно-правовими актами.
Враховуючи зазначене запропонована проєктом постанови регулювання наділяє Міністерство фінансів України необґрунтованими дискреційними повноваженнями додатково затверджувати особливості здійснення контрольних заходів, що створює підґрунтя для корупційних зловживань з метою отримання неправомірної вигоди.
Рекомендація НАЗК:
у п. 10 проєкту постанови слова «особливості їх здійснення» виключити.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК