НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації інвестиційного проєкту «Підготовка стійких проєктів для сприяння відновленню України»

Картка проєкту

Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України (Мінекономіки)

Мета проєкту постанови – врегулювати питання спрямування коштів гранту, які надходять від Міжнародного банку реконструкції та розвитку згідно  з Угодою про надання гранту Цільового фонду багатьох донорів з підтримки, відновлення, відбудови та реформування України (проєкт «Підготовка стійких проєктів для сприяння відновленню України»)

 

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації інвестиційного проєкту «Підготовка стійких проєктів для сприяння відновленню України» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме – встановлення непрозорої процедури відбору публічних інвестиційних проєктів з метою подальшого здійснення заходів з підготовки до реалізації публічних інвестиційних проєктів суб’єктом прийняття рішення, що створює передумови для вчинення корупційних правопорушень.

Опис виявленого корупціогенного фактора

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок використання коштів державного бюджету, передбачених для реалізації інвестиційного проєкту «Підготовка стійких проєктів для сприяння відновленню України» (далі – проєкт Порядку).

Згідно з п. 1 проєкту Порядку цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у спеціальному фонді державного бюджету за бюджетною програмою для реалізації інвестиційного проєкту «Підготовка стійких проєктів для сприяння відновленню України» (далі – проєкт), що надходять відповідно до Угоди про надання гранту Цільового фонду багатьох донорів з підтримки, відновлення, відбудови та реформування України (проєкт «Підготовка стійких проєктів для сприяння відновленню України») між Україною і Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною асоціацією розвитку, що діють як адміністратор Цільового фонду багатьох донорів з підтримки, відновлення, відбудови та реформування України, вчиненої 10 липня 2025 року (далі ‒ бюджетні кошти).

Відповідно до п. 3 проєкту Порядку бюджетні кошти спрямовуються на закупівлю товарів, робіт та послуг, необхідних для реалізації проєкту (з урахуванням податку на додану вартість), з дотриманням умов Угоди про надання гранту Цільового фонду багатьох донорів з підтримки, відновлення, відбудови та реформування України (проєкт «Підготовка стійких проєктів для сприяння відновленню України») між Україною і Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною асоціацією розвитку, що діють як адміністратор Цільового фонду багатьох донорів з підтримки, відновлення, відбудови та реформування України, вчиненої 10 липня 2025 року (далі ‒ Угода), за напрямами, зокрема, здійснення заходів з підготовки до реалізації публічних інвестиційних проєктів, спрямованих на відбудову та відновлення України.

Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінекономіки. Одержувачем бюджетних коштів та виконавцем проєкту є державна організація «Агенція з питань підтримки державно-приватного партнерства» (п. 2 проєкту Порядку).

Відповідно до абз. 7 п. 3 проєкту Порядку підготовка до реалізації публічних інвестиційних проєктів за рахунок бюджетних коштів здійснюється за пропозиціями (рекомендаціями) Міжвідомчої робочої групи з підготовки публічних інвестиційних проектів, утвореної згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 07.01.2025 № 10.

Проте згідно з п. 1 Положення про Міжвідомчу робочу групу з підготовки публічних інвестиційних проектів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.01.2025 № 10 (далі – Положення), Міжвідомча робоча група з підготовки публічних інвестиційних проектів (далі – Міжвідомча робоча група) є тимчасовим консультативно-дорадчим органом Кабінету Міністрів України, який утворений з метою вдосконалення системи управління публічними інвестиціями, зокрема в частині підвищення ефективності та результативності залучення фінансування публічних інвестиційних проектів, включених в єдиний проектний портфель здійснення публічних інвестицій.

Відповідно до пп. 9, 10 Положення Міжвідомча робоча група на своїх засіданнях розробляє пропозиції та рекомендації з питань, що належать до її компетенції, а пропозиції (рекомендації) Міжвідомчої робочої групи можуть бути реалізовані шляхом прийняття Кабінетом Міністрів України рішення, проєкт якого вносить орган державної влади відповідно до своїх повноважень.

Як наслідок, у Положенні не передбачено повноважень Міжвідомчої робочої групи в частині надання пропозицій (рекомендацій) щодо здійснення заходів з підготовки до реалізації публічних інвестиційних проєктів за рахунок бюджетних коштів, а діючий механізм реалізації пропозицій (рекомендацій) Міжвідомчої робочої групи, який запропоновано проєктом Порядку, не узгоджується з Положенням.

Крім того, положення проєкту Порядку не містять чітко визначених підстав і процедури відбору публічних інвестиційних проєктів, щодо яких здійснюватимуться заходи з підготовки до їх реалізації за рахунок бюджетних коштів. Зокрема, неврегульованими залишаються такі питання:

  • суб’єкт внесення публічного інвестиційного проєкту з метою подальшого обрання для цілей цього проєкту Порядку;
  • перелік необхідних документів для внесення публічного інвестиційного проєкту;
  • критерії обрання публічних інвестиційних проєктів;
  • суб’єкт прийняття остаточного рішення та його форми;
  • строк прийняття такого рішення;
  • підстави для відмови в обранні публічних інвестиційних проєктів.

Зазначене може зумовити встановлення непрозорої процедури обрання публічних інвестиційних проєктів, підвищує корупційні ризики, пов’язані з дискреційним та непрозорим впливом Міжвідомчої робочої групи на розподіл бюджетних коштів, що, своєю чергою, може ускладнити реалізацію права на належне оскарження прийнятих рішень і правову оцінку законності та ефективності використання відповідних бюджетних коштів.

Рекомендація НАЗК: визначити чіткі підстави та прозору процедуру відбору публічних інвестиційних проєктів у цілях, запропонованих проєктом постанови.

Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

  

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                                                              Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua