Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Мета проєкту – забезпечення виконання положень Закону України від 9 серпня 2023 року № 3310 «Про державні резерви» |
Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови корупціогенний фактор, який може зумовити непрозорий відбір відповідальних зберігачів матеріальних цінностей державного матеріального резерву.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
У ч. 3 ст. 6 Закону України «Про державні резерви» (далі – Закон) визначено, що порядок відбору відповідальних зберігачів та резервантів затверджується Кабінетом Міністрів України.
В абз. 3 ч. 4 ст. 11 Закону зазначено, що Порядок переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок формування державних резервів та переміщення матеріальних цінностей державних резервів (далі – проєкт Порядку 1) і Порядок відбору відповідальних зберігачів та резервантів (далі – проєкт Порядку 2).
У ст. 6 Закону і пп. 8, 9 проєкту Порядку 2 визначено чіткі вимоги до суб’єктів господарювання, які можуть бути відповідальними зберігачами та резервантами.
Згідно з п. 7 проєкту Порядку 2 відбір відповідальних зберігачів та резервантів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі».
У п. 10 проєкту Порядку 2 визначено, що з переможцем відбору (резидентом) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, укладає договір про відповідальне зберігання матеріальних цінностей державного матеріального резерву або договір резервування, а переможцем відбору (нерезидентом) – відповідні договори згідно з нормами міжнародного права.
Пропонований правовий механізм відбору відповідальних зберігачів є відкритим та дієвим, однак не узгоджується з положеннями проєкту Порядку 1 з огляду на таке.
В абз. 1 п. 14 проєкту Порядку 1 зазначено, що переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву здійснюється за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, у разі виникнення загрози втрати або пошкодження матеріальних цінностей державного матеріального резерву за зверненням відповідальних зберігачів, резервантів.
Відповідальний зберігач та/або резервант невідкладно, але не пізніше ніж протягом 24 годин з моменту виникнення загрози втрати або пошкодження матеріальних цінностей державного матеріального резерву повідомляє з використанням технічних засобів електронних комунікацій (електронною поштою) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів про виникнення загрози втрати або пошкодження матеріальних цінностей державного матеріального резерву та необхідність переміщення зазначених матеріальних цінностей (абз. 1 п. 15 проєкту Порядку 1).
У п. 16 проєкту Порядку 1 визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, забезпечує невідкладний розгляд повідомлення та доданих до нього матеріалів, за результатом якого приймає рішення про переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву із зазначенням відповідального зберігача, а у разі його відсутності – іншого місця відповідального зберігання.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, забезпечує переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву до іншого відповідального зберігача, а у разі його відсутності – іншого місця відповідального зберігання (абз. 2 п. 17 проєкту Порядку 1).
Отже, зазначені положення проєкту Порядку 1 зумовлюють можливість визначення відповідальних зберігачів у порядку, який нівелює правовий механізм, пропонований у проєкті Порядку 2.
Підтримуючи необхідність швидкого переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву у разі виникнення обставин, зазначених у п. 14 проєкту Порядку 1, акцентуємо увагу на тому, що їх зберігання у визначеного в рішенні центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів, відповідального зберігача мало б мати тимчасовий характер, на час до відбору відповідального зберігача у спосіб, пропонований у проєкті Порядку 2.
Окрім цього, у разі виникнення обставин, зазначених у п. 14 проєкту Порядку 1, відсутні умови визначення серед суб’єктів господарювання, які відповідають критеріям, встановленим у ст. 6 Закону і пп. 8, 9 проєкту Порядку 2, конкретного відповідального зберігача (наприклад, територіальна наближеність тощо).
Зазначене може зумовити ризик зловживань посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів.
Рекомендація НАЗК:
з урахуванням наданих зауважень завершити правовий механізм переміщення матеріальних цінностей державного матеріального резерву в разі виникнення обставин, зазначених у п. 14 проєкту Порядку 1.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК