Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство цифрової трансформації України |
Мета проєкту – врегулювання порядку використання бюджетних коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Забезпечення виконання заходів з розвитку спеціальних інноваційних технологій», для забезпечення виконання завдань Фонду розвитку інновацій, пов’язаних з розвитком спеціальних інноваційних технологій, а також створення та впровадження ефективного механізму випробувань та досліджень спеціальних інноваційних технологій експериментальним підрозділом NEXT |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенні фактори, які зумовлюють ризик зловживань під час цільового використання коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою «Забезпечення виконання заходів з розвитку спеціальних інноваційних технологій», а також під час здійснення закупівель товарів, робіт та послуг, необхідних для проведення випробувань.
Опис виявлених корупціогенних факторів
- Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
1.1. Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання розвитку спеціальних інноваційних технологій» (далі – проєкт постанови) пропонується затвердити Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання заходів з розвитку спеціальних інноваційних технологій (далі – проєкт Порядку використання коштів), та Порядок випробувань та досліджень спеціальних інноваційних технологій Фондом розвитку інновацій у період дії правового режиму воєнного стану (далі – проєкт Порядку випробувань та досліджень).
Відповідно до п. 1 проєкту Порядку випробувань та досліджень цей Порядок визначає механізм організації та проведення випробувань, досліджень спеціальних інноваційних технологій Фондом розвитку інновацій (далі – Фонд), оцінки їх працездатності та визначення потенціалу ефективного застосування та подальшого впровадження складовими сил безпеки і оборони під час дії правового режиму воєнного стану.
У пп. 7 та 8 проєкту Порядку випробувань та досліджень визначено, що закупівля товарів, робіт або послуг для забезпечення експериментального підрозділу NEXT буде здійснюватись Фондом без використання електронної системи закупівель з урахуванням особливостей, визначених цим проєктом Порядку. Разом з тим в абз. 1 п. 6 цього проєкту Порядку передбачено, що закупівля товарів, робіт і послуг, необхідних для проведення випробувань, у тому числі в умовах ведення бойових дій, досліджень, здійснюється Фондом на підставі запиту, підписаного командиром експериментального підрозділу NEXT та погодженого командиром (начальником) військової частини.
При цьому відповідно до абз. 3 п. 8 проєкту Порядку випробувань та досліджень укладення Фондом договорів з виробником/постачальником здійснюється на підставі наданої виробником/постачальником комерційної пропозиції на постачання товару.
Враховуючи широке визначення терміна «товар», що вживається у цілях цього проєкту Порядку (абз. 9 п. 2), встановлені особливості здійснення Фондом закупівлі товарів, робіт і послуг для експериментального підрозділу NEXT (п. 7), передбачений порядок закупівлі безпілотних систем та засобів радіоелектронної боротьби для цілей цього проєкту Порядку (п. 8), відсутність / невизначеність порядку здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до чинних нормативно-правових актів встановлює передумови для вчинення посадовими / службовими особами Фонду та/або командиром експериментального підрозділу NEXT корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
До того ж відсутність порядку зібрання та розгляду Фондом комерційних пропозицій під час укладання договорів, у тому числі не зазначення бланкетних норм до інших нормативно-правових або відомчих актів, ускладнює практичну реалізацію зазначених положень.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку випробувань та досліджень з урахуванням зазначених зауважень.
1.2. Відповідно до п. 3 проєкту Порядку випробувань та досліджень випробування, у тому числі в умовах ведення бойових дій, досліджень, здійснюється експериментальним підрозділом NEXT.
Також абз. 2 п. 4 проєкту Порядку випробувань та досліджень передбачено, що визначення потреби в озброєнні та військовій техніці покладається на командира експериментального підрозділу NEXT.
Відповідно до абз. 2 п. 14 проєкту Порядку випробувань та досліджень передані із сфери управління Мінцифри до сфери управління Міноборони відповідно до цього Порядку товари можуть використовуватися для ведення бойових дій та виконання бойових та спеціальних завдань, пов’язаних із випробуваннями, що здійснюються експериментальним підрозділом NEXT.
Разом з тим абз. 1 п. 6 цього проєкту Порядку передбачає, що закупівля товарів, робіт і послуг, необхідних для проведення випробувань, у тому числі в умовах ведення бойових дій, досліджень, здійснюється Фондом на підставі запиту, підписаного командиром експериментального підрозділу NEXT та погодженого командиром (начальником) військової частини.
Попри це в абз. 1 п. 6 проєкту Порядку випробувань та досліджень не визначено вичерпного переліку випадків, у яких здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг в розумінні проєкту Порядку.
Враховуючи вищевикладене та відсутність обґрунтування запиту, командир експериментального підрозділом NEXT наділяється надмірними дискреційними повноваженнями під час визначення вищезазначеної потреби, що створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю прийняття суб’єктивних та упереджених рішень.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 6 проєкту Порядку випробувань та досліджень з урахуванням зазначених зауважень.
- Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання
2.1. Згідно з абз. 2 п. 7 проєкту Порядку використання коштів окреме індивідуально визначене майно, придбане Фондом відповідно до п. 4 цього Порядку, може бути передано для виконання заходів, пов’язаних із розвитком спеціальних інноваційних технологій, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, на підставі рішення головного розпорядника бюджетних коштів, із відображенням результатів такої передачі в бухгалтерському обліку Фонду та органу, до сфери управління якого передається вказане майно, на підставі акта приймання-передачі.
Водночас запропонована редакція проєкту Порядку використання коштів не розкриває змісту правової конструкції «окреме індивідуально визначене майно», яка за відсутності уточнення порушує принцип правової визначеності, що не сприяє чіткості та передбачуваності правового регулювання у відповідній сфері.
Крім того, така нечіткість правового регулювання наділяє посадових / службових осіб головного розпорядника бюджетних коштів надмірними дискреційними повноваженнями під час визначення майна / товару та його передання, що створює умови для вчинення корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати абз. 2 п. 7 проєкту Порядку використання коштів з урахуванням зазначених зауважень.
2.2. В абз. 3 п. 8 проєкту Порядку випробувань та досліджень передбачено, зокрема, що укладення Фондом договорів з виробником/постачальником здійснюється на підставі наданої виробником/постачальником комерційної пропозиції на постачання товару.
Разом з тим в абз. 4 п. 8 цього проєкту Порядку випробувань та досліджень визначено, що в такій комерційній пропозиції на постачання товару, виконання робіт або надання послуг виробником/постачальником зазначаються, зокрема дані щодо товару, роботи та послуги: повне найменування, код згідно з УКТЗЕД, номенклатурний номер НАТО (за наявності); тактико-тактичні або інші характеристики (за наявності); дані щодо технічного стану; повне найменування виробника, країна походження та знаходження, логістичний маршрут постачання (за наявності); умови постачання (строк або термін, графік тощо); кількість та ціна товару, загальна вартість та умови оплати.
Водночас використання оціночного формулювання «зокрема» передбачає можливість Фондом вимагати документи / інформацію, що не передбачені проєктом Порядку, тобто сприятиме застосуванню різних суб’єктивних підходів під час практичної реалізації зазначеного положення, що зумовлює ризик довільного й упередженого правозастосування положень під час укладення Фондом договорів з виробниками/постачальниками.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати абз. 4 п. 8 проєкту Порядку випробувань та досліджень з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт Порядку використання коштів та проєкт Порядку випробувань та досліджень містять корупціогенні фактори та потребують доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК