НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання використання коштів, що надходять на рахунок Міністерства оборони для додаткового фінансування оборонних закупівель»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Метою проєкту постанови є відкриття рахунку в Національному банку України для залучення коштів від юридичних осіб приватного права та/або публічного права, нерезидентів у вигляді добровільних внесків (благодійних пожертв), гуманітарної допомоги, грантів та дарунків, що направлені на додаткове фінансування оборонних закупівель, та визначення правового механізму використання таких коштів

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання використання коштів, що надходять на рахунок Міністерства оборони для додаткового фінансування оборонних закупівель» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме – встановлення непрозорого порядку використання коштів, які надходять на рахунок Міністерства оборони, для додаткового фінансування оборонних закупівель, що, своєю чергою, створює передумови для корупційних зловживань та неефективного використання коштів.

 Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок використання коштів, що надходять на рахунок Міністерства оборони для додаткового фінансування оборонних закупівель (далі – проєкт Порядку).

У п. 5 проєкту Порядку передбачено, що рішення щодо визначення номенклатури (предмета) закупівель та напрямів спрямування коштів з рахунка (далі – Рішення) приймається Комісією Міноборони з питань визначення номенклатури (предмета) закупівель (далі – Комісія).

Положення про Комісію та персональний склад Комісії затверджується Міноборони.

Також у п. 6 проєкту Порядку пропонується визначити, що у разі цільового надходження коштів на рахунок для фінансування конкретних напрямів Комісія приймає рішення щодо спрямування таких надходжень з урахуванням позиції відправника.

У разі якщо конкретний напрям, зазначений у позиції відправника, був профінансований за рахунок коштів з державного бюджету, Комісія має право прийняти Рішення щодо використання таких коштів на інші напрями відповідно до п. 4 цього Порядку.

Крім того, у п. 8 проєкту Порядку закріплюється, що саме рішення Комісії є підставою для перерахування коштів з рахунка для подальшого їх використання Міноборони та перерахування розпорядникам коштів нижчого рівня та одержувачам коштів, які включені в мережу Міноборони, після внесення Мінфіном в установленому порядку змін до розпису державного бюджету за пропозицією Міноборони, яка ґрунтується на рішенні Комісії.

Також у п. 10 проєкту Порядку пропонується закріпити, що Комісія буде приймати рішення щодо повернення залишку коштів та/або перерозподілу коштів.

Запропоновані положення проєкту Порядку наділяють Комісію повноваженнями визначати напрями розподілу коштів, що надходять на рахунок Міністерства оборони для додаткового фінансування оборонних закупівель.

Проте згідно зі ст. 14 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» дозволено створювати при міністерствах колегії, консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи міністерства. Повноваження цих органів обмежені підготовкою рекомендацій щодо виконання завдань міністерства. Створення у межах міністерств колегіального органу, рішення якого буде обов’язковим для виконання, цим Законом не передбачено.

Враховуючи викладене, створення Комісії за запропонованою моделлю суперечить ключовим підходам в організації та діяльності центральних органів виконавчої влади України, а також призведе до створення умов для унеможливлення притягнення до юридичної відповідальності посадових осіб за прийняті управлінські рішення.

Рекомендація НАЗК:

з урахуванням наданих зауважень положення проєкту Порядку привести у відповідність до вимог ст. 14 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади».

 

1.2. У п. 5 проєкту Порядку передбачено, що рішення щодо визначення номенклатури (предмета) закупівель та напрямів спрямування коштів з рахунка приймається Комісією Міноборони з питань визначення номенклатури (предмета) закупівель.

Положення про Комісію та персональний склад Комісії затверджується Міноборони.

При цьому проєкт Порядку не містить чітких вимог щодо роботи Комісії. У ньому відсутні положення, які б визначали рамкові характеристики Комісії, зокрема:

- граничну чисельність складу Комісії;

- вимоги до осіб, які можуть бути членами Комісії;

- суб’єкта внесення кандидатур для включення до складу Комісії / механізм залучення кандидатур;

- правовий статус членів Комісії;

- поширення на членів Комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», адже вони, зокрема, можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів.

Як наслідок, відсутність загальних характеристик діяльності Комісії у поєднанні з повноваженнями, якими вона наділяється, сприяє встановленню непрозорого механізму створення та діяльності Комісії, а також зумовлює ризик корупційних зловживань.

Рекомендації НАЗК:

у п. 5 проєкту Порядку визначити, зокрема:

– граничну чисельність загального складу Комісії, вимоги до осіб, які можуть до неї входити;

– встановити норми, які врегульовують питання дотримання обмежень щодо конфлікту інтересів посадовими особами / членами Комісії.

 

Висновок:

 проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.

  

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                           Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua