НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення моніторингу місць утворення, зберігання та видалення відходів»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України

 

Мета проєкту постанови – створення правового механізму здійснення моніторингу місць утворення, зберігання та видалення відходів

Проєкт постанови надіслано відповідно до
§ 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення моніторингу місць утворення, зберігання та видалення відходів» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:

- відсутність завершеної та прозорої процедури інформування у разі перевищення нормативних показників у сфері управління відходами, а також способу реагування уповноважених посадових осіб Держекоінспекції / органів місцевого самоврядування у випадках отримання такої інформації, що створює передумови для корупційних зловживань.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок здійснення моніторингу місць зберігання та видалення відходів (далі – проєкт Порядку).

У п. 6 проєкту Порядку передбачається встановити, зокрема, що у разі перевищення нормативних показників, що встановлені законодавством або документами дозвільного характеру, за результатами інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, скидів забруднюючих речовин у водні об’єкти, забруднення землі та ґрунтів, суб’єкт моніторингу зобов’язаний у строк, визначений планом локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків, що розроблений та затверджений в установленому порядку на підприємстві, установі, організації, вжити заходів, спрямованих на приведення показників у відповідність з нормативними показниками, усунути наслідки такого впливу та поінформувати територіальний орган Держекоінспекції та орган місцевого самоврядування.

Однак проєкт Порядку не визначає чітких часових рамок відповідного інформування та способу такого інформування з урахуванням вимог Закону України «Про управління відходами» та фіксації фактів отримання уповноваженими посадовими особами відповідної інформації.

Указана правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку зумовлює можливість довільного тлумачення та ризик невиконання вимог, визначених у
пп. 1, 2 ч. 12 ст. 42 Закону України «Про управління відходами», згідно з якими суб’єкт господарювання, який отримав дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів, зобов’язаний: 1) виконувати умови дозволу; 2) повідомляти дозвільний орган через інформаційну систему управління відходами про факти порушення технологічної дисципліни, виникнення аварії, надзвичайної ситуації, що може призвести або призвела до загрози життю та здоров’ю людей, забруднення навколишнього природного середовища протягом однієї доби з моменту виникнення.

Крім того, визначені у п. 6 проєкту Порядку положення не містять завершеного та прозорого механізму їх реалізації, оскільки не визначають вимог до опрацювання відповідної інформації та способу реагування уповноваженими посадовими особами Держекоінспекції / органів місцевого самоврядування у випадку отримання інформації про перевищення суб’єктами господарювання відповідних нормативних показників у сфері управління відходами, що встановлені законодавством або документами дозвільного характеру.

При цьому відповідно до вимог ч. 1 ст. 23, ч. 1 ст. 57 Закону України «Про управління відходами» особи, винні за порушення у сфері управління відходами, несуть відповідно до закону дисциплінарну, адміністративну, адміністративно-господарську, цивільну чи кримінальну відповідальність, зокрема, за:

здійснення операцій у сфері управління відходами без відповідного дозволу на здійснення таких операцій або недотримання умов дозволу;

порушення встановленого порядку управління відходами, що призвело до негативного впливу на здоров’я людей, забруднення навколишнього природного середовища та завдало економічних збитків.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (на сьогодні – Держекоінспекція), належить здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо: дотримання суб’єктом господарювання у сфері управління відходами умов, встановлених дозволом на здійснення операцій з оброблення відходів; подання декларацій про відходи; ведення обліку відходів та подання звітності.

Крім того, відповідно до п.п. 12 п. «б» ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в частині делегованих повноважень належить здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері управління відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про управління відходами.

Отже, врегулювання порушеного питання запропонованим у проєкті Порядку способом створює умови для упередженого правозастосування та застосування різних підходів до суб’єктів господарювання у разі перевищення ними нормативних показників (як шляхом проведення заходів державного нагляду (контролю) та притягнення до встановленої законом відповідальності, так і виключно шляхом взяття відповідної інформації до відома), що своєю чергою може призвести до прийняття рішень відповідними посадовими особами Держекоінспекції в умовах конфлікту інтересів.

Рекомендація НАЗК:

проєкт Порядку потребує доопрацювання в частині уточнення процедури інформування та реагування у разі перевищення нормативних показників у сфері управління відходами, що встановлені законодавством або документами дозвільного характеру.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                             Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua