НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про функціонування Центрів підготовки громадян до національного спротиву»

Картка проєкту

                                              

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Мета проєкту – затвердження єдиного порядку створення та ефективної організації функціонування Центрів підготовки громадян України до національного спротиву

 

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживань під час створення та функціонування Центру підготовки громадян до національного спротиву (далі – Центр), зокрема у порядку призначення та звільнення керівника Центру та осіб інструкторського складу Центру.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

 

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Відповідно до п. 7 проєкту Порядку пропозиція Голови адміністрації щодо створення Центру разом із проєктом Положення комунальної організації (установи, закладу) або Статуту комунального підприємства про Центр та кандидатурою керівника Центру подається на розгляд обласної / Київської міської ради у формі обґрунтованого подання.

Також, враховуючи положення п. 9 та п. 10 проєкту Порядку, рішення про створення Центру та призначення керівника Центру приймається обласною / Київською міською радами.

У п. 19 проєкту Порядку визначено, що посаду керівника Центру може обіймати особа, яка має:

не нижче ніж перший рівень вищої освіти за ступенем бакалавра відповідного напряму підготовки;

стаж служби на керівних посадах у військових формуваннях, правоохоронних органах у сферах цивільного захисту населення та освіти не менш трьох років;

знання основ законодавства у сфері національного спротиву;

вільно володіє українською мовою та насамперед звільнений з військової служби, ветеран війни або ветеран військової служби.

Зокрема, такі формулювання, як «відповідного напряму підготовки», «сферах цивільного захисту населення та освіти» потенційно дають змогу трактувати по-різному їхній зміст. Відповідно, наведений перелік вимог до посади керівника Центру допускає застосування суб’єктивних підходів при прийнятті рішень про призначення на посаду керівника Центру та, як наслідок, створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

 

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень, зокрема встановити вичерпний та чіткий перелік вимог до посади керівника Центру.

 

1.2. Згідно з п. 21 проєкту Порядку «На посади інструкторського складу для забезпечення проведення якісної підготовки громадян до національного спротиву призначаються особи, які мають вищу освіту, фахову передвищу та/або відповідну професійну (професійно-технічну) освіту, стаж служби у військових формуваннях, правоохоронних органах і сфері цивільного захисту населення, насамперед звільнені з військової служби, ветерани війни або ветерани військової служби. За відсутності кандидатів за визначеними критеріями на штатні посади інструкторського складу (або тимчасової відсутності), можуть призначатися на посади інструкторського складу, або залучатися до заходів підготовки інструктори від центрів ветеранського розвитку та інститутів громадянського суспільства, кваліфікація яких підтверджена та які мають досвід проведення практичного навчання військовослужбовців.».

Запропонована редакція проєкту Порядку не розкриває змісту правової конструкції «кваліфікація яких підтверджена», яка за відсутності уточнення у проєкті Порядку процедури отримання підтвердження такої кваліфікації порушує принцип правової визначеності та зумовлює ризик довільного та упередженого правозастосування під час підтвердження кваліфікації на посади інструкторського складу.

Крім того, таке формулювання, як «стаж служби у військових формуваннях, правоохоронних органах і сфері цивільного захисту населення» потенційно дає змогу довільно трактувати такі вимоги.

Відповідно, наявність вказаних обставин унеможливлює прозорий спосіб практичної реалізації положень проєкту Порядку.

 

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати п. 21 проєкту Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

1.3. Запропонована редакція проєкту Порядку не встановлює прозорий порядок як призначення, так і звільнення керівника Центру.

Враховуючи положення п. 7 та п. 9 проєкту Порядку керівник Центру призначається рішенням обласної/Київської міської ради за пропозицією Голови обласної, Київської міської державної адміністрації (начальника відповідної військової адміністрації).

Відповідно до п. 36 проєкту Порядку у разі виявлення порушень або недоліків у діяльності Центру обласна/Київська міська держадміністрація (військова адміністрація), разом із представниками Сил ТрО ЗС України за територіальним принципом вживають заходів для їх усунення, зокрема шляхом оновлення програм, допідготовки інструкторів або посилення матеріально-технічної та навчально-методичної бази тощо. Заміна керівника Центру здійснюється шляхом подачі на розгляд обласної/Київської міської ради у формі обґрунтованого подання: мають бути зазначені мотиви для його звільнення з посиланням на обставини, що їх обґрунтовують.

Проєктом Порядку не визначено уповноваженого суб'єкта, відповідального за ініціювання та подання обґрунтованого подання щодо звільнення / заміни керівника Центру, а також не містить переліку підстав для такого звільнення, що дає змогу застосувати суб’єктивні / упереджені підходи при прийнятті рішень про звільнення керівника Центру.

Крім того, запропонована редакція положень проєкту Порядку чітко не визначає характер відносин (зокрема, трудові відносини або цивільно-правові відносини чи інші), які виникають внаслідок призначення особи на посаду керівника Центру.

Відповідно, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

 

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати  проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                    Віктор ПАВЛУЩИК

 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua