НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про продовження реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги формування життєстійкості»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство соціальної політики України

Мета проєкту постанови – є продовження реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про продовження реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги формування життєстійкості» (далі – проєкт постанови) Національне агентство встановило корупціогенний фактор, а саме наділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі – Фонд) дискреційними повноваженнями щодо прийняття рішень про припинення та переукладення договорів про надання комплексної соціальної послуги, що створює умови для корупційних зловживань.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначених вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення та відповідності за можливі зловживання під час їх здійснення

1.1. Проєктом постанови передбачається внести зміни до Порядку реалізації експериментального проекту із запровадження комплексної соціальної послуги з формування життєстійкості (далі – проєкт Змін та Порядок відповідно).

Проєктом Змін пропонується доповнити п. 14 Порядку новими абз. 7, 8, згідно з якими надавач комплексної послуги зобов’язаний протягом десяти днів з дати припинення трудового договору або договору про надання послуг з фахівцями повідомити Фонд про таке припинення, що призвело до невідповідності кількісного складу його фахівців, визначеного абз. 5 п. 7 Порядку. Невиконання надавачем комплексної послуги вищевказаної вимоги може бути підставою для припинення договору з надавачем комплексної послуги за ініціативою Фонду в односторонньому порядку.

Таким чином, Фонд за наявності однакових обставин наділяється повноваженнями приймати різні за змістом рішення про припинення договору чи неприпинення договору про надання комплексної соціальної послуги.

Запропонована редакція положень проєкту Змін у поєднанні з використанням оціночної конструкції «може бути підставою» наділяє Фонд дискреційними повноваженнями та створює умови для використання суб’єктивних підходів при прийнятті відповідних рішень та ризик необґрунтованого припинення договору з надавачем комплексної послуги за ініціативою Фонду в односторонньому порядку.

Рекомендація НАЗК:

в абз. 8 п. 14 Порядку в редакції проєкту Змін слова «може бути» виключити та визначити конкретну підставу для припинення договору з надавачем комплексної послуги.

 

1.2. Згідно з п. 22 Порядку в редакції проєкту Змін передбачено, що договір про надання комплексної соціальної послуги може бути переукладений на наступний бюджетний період за ініціативою Фонду та за згодою надавача комплексної соціальної послуги (сторони договору) без проведення повторного конкурсу.

Проте проєкт Змін не містить переліку умов або критеріїв обрання Фондом надавачів комплексних послуг для ініціювання переукладення договору про надання комплексної соціальної послуги на наступний бюджетний рік без проведення конкурсу.

Запропоноване проєктом Змін регулювання створює умови для упередженого обрання Фондом надавачів комплексних послуг для ініціювання переукладення договору на наступний бюджетний рік без проведення конкурсу та ризик корупційних зловживань.

Рекомендація НАЗК:

у п. 22 Порядку в редакції проєкту Змін передбачити підстави для переукладення з надавачами комплексної соціальної послуги договору на наступний бюджетний період за ініціативою Фонду без проведення повторного конкурсу.

 

1.3. Проєктом Змін пропонується доповнити п. 29 Порядку та передбачити, що Фонд може припинити договір у разі невиконання надавачем комплексної послуги основних завдань надавача комплексної послуги, що підтверджено результатами моніторингових візитів Нацсоцслужби або учасника експериментального проекту.

Однак проєкт Змін і чинний Порядок не містять положень, що визначають поняття «моніторинговий візит», та не врегульовують механізму здійснення такого візиту Нацсоцслужбою чи учасниками експериментального проекту, зокрема відсутні мета, підстави та порядок здійснення моніторингового візиту.

Також пропоновані зміни не узгоджуються з Порядком проведення моніторингу надання та оцінки якості соціальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 449.

Згідно з п. 7 зазначеного Порядку моніторинг надання соціальних послуг передбачає збір та оброблення інформації про надання соціальних послуг, проведення аналізу узагальненої інформації та планування роботи з розвитку системи надання соціальних послуг.

Крім того, використання оціночного слова «може» наділяє Фонд дискреційними повноваженнями на власний розсуд приймати рішення про припинення чи продовження договорів із надавачами комплексних соціальних послуг. Зазначена правова невизначеність у положеннях Порядку в редакції проєкту Змін зумовлює умови для їх довільного та упередженого правозастосування та створює ризик перевищення наданих Нацсоцслужбі та учасникам експериментального проекту повноважень щодо здійснення моніторингу надання соціальних послуг .

Рекомендації НАЗК:

в абз. 3 п. 29 Порядку в редакції проєкту Змін:

слова «моніторинговий візит», «може» виключити;

визначити вичерпний перелік підстав для припинення договору про надання комплексної соціальної послуги.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                        Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua