Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство освіти і науки України |
Метою проєкту постанови є реалізація експериментального проєкту із запровадження механізму закупівлі освітніх послуг на умовах регіонального замовлення у комунальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти за договором |
Проєкт постанови надіслано відповідно до |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту із закупівлі освітніх послуг на умовах регіонального замовлення» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:
відсутність процедури формування переліку учасників експериментального проєкту;
необґрунтоване встановлення преференцій для окремо визначених комунальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Опис виявлених корупціогенних факторів
- Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок реалізації експериментального проєкту із закупівлі послуг на умовах регіонального замовлення (далі – проєкт Порядку).
У п. 1.4 проєкту Порядку пропонується встановити, що перелік учасників експериментального проєкту затверджується наказом МОН.
Однак у проєкті Порядку відсутні положення, що визначають чітку та завершену процедуру формування переліку учасників експериментального проєкту, зокрема:
механізм формування переліку (строки, форма подання та суб’єкт внесення пропозицій тощо);
критерії відбору учасників експериментального проєкту;
особи, уповноважені на прийняття та порядок відповідних рішень (голосування, прийняття одноособових рішень тощо).
Відсутність прозорого механізму формування переліку учасників експериментального проєкту може призвести до різної правозастосовної практики, прийняття уповноваженими особами упереджених та суб’єктивних рішень та, як наслідок, корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті Порядку визначити чітку та завершену процедуру формування переліку учасників експериментального проєкту.
- Необґрунтоване встановлення пільг, переваг або інших привілеїв для фізичних (юридичних) осіб
У п. 1.9 проєкту Порядку пропонується передбачити, що на учасників експериментального проєкту не поширюються Методичні рекомендації щодо формування та розміщення регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів, затверджені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 994.
Учасники експериментального проєкту мають використовувати рекомендації щодо процедури формування та затвердження регіонального замовлення, зазначені у Методичних рекомендаціях МОН щодо особливостей перетворення комунальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти з бюджетних установ у комунальні некомерційні товариства.
Водночас за відсутності затверджених Методичних рекомендацій неможливо встановити, яким саме чином буде досягнуто мети реалізації експериментального проєкту, зокрема в частині вдосконалення механізму формування регіонального замовлення.
При цьому варто врахувати, що будь-які методичні рекомендації мають виключно рекомендаційний характер.
Крім цього, згідно з п. 3.5 проєкту Порядку обов’язкова оцінка майна, передбачена Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», для комунальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти, що реорганізуються, не застосовується.
Водночас вказане положення не узгоджується із п. 3.1 проєкту Порядку, в якому зазначено, що учасники експериментального проєкту в межах повноважень, визначених чинним законодавством, розпочинають реорганізацію комунальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти у комунальні некомерційні відповідно до, у тому числі, Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».
Указаним Законом визначено випадки обов’язкового проведення оцінки майна, одним з яких є реорганізація державних, комунальних підприємств та підприємств (господарських товариств) з державною часткою майна (часткою комунального майна), крім випадків, встановлених законом (ст. 7 Закону).
При цьому доцільно врахувати положення п. 5.2 Примірного статуту (додаток 1 до проєкту Порядку), у якому зазначено, що товариство не має права відчужувати або іншим способом розпоряджатись закріпленим за ним майном, що належить до основних фондів, без попередньої згоди Засновника, Товариство не має права безоплатно передавати належне йому майно третім особам (юридичним чи фізичним особам), крім випадків, прямо передбачених законодавством.
Однак за відсутності процедури оцінки майна установи, що реорганізується, неможливо буде встановити, яким саме майном вона володіла на момент перетворення.
Отже, проєктом Порядку створюються певні преференції для окремих учасників системи професійної (професійно-технічної) освіти, що створює нерівність, усуває конкуренцію серед заінтересованих учасників, допускає необ’єктивність та упередженість уповноважених осіб під час прийняття тих чи інших управлінських рішень та, як наслідок, може стати підґрунтям для виникнення корупційних ризиків.
Рекомендації НАЗК:
1) у проєкті Порядку визначити рамкові положення щодо розміщення регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів;
2) п. 3.5 проєкту Порядку виключити.
- Інші зауваження
У п. 3.15 проєкту Порядку зазначено, що на комунальне некомерційне товариство – учасника експериментального проєкту не поширюється Порядок надання платних освітніх послуг державними та комунальними навчальними закладами, затверджений наказом МОН, Мінекономіки, Мінфіном від 23.07.2010№ 736/902/758.
Комунальне некомерційне товариство – учасник експериментального проєкту самостійно встановлює вартість платних освітніх послуг та інших послуг (п. 3.15 проєкту Порядку).
Концептуально підтримуючи розширення автономії комунальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти, що заявлено як мета реалізації експериментального проєкту, зокрема в частині можливості розширення переліку платних послуг та одноособового встановлення їх вартості, зауважуємо, що пропоноване регулювання може мати й зворотний ефект, наприклад, якщо таке розширення платних послуг відбуватиметься за рахунок зменшення регіонального замовлення, що може мати наслідком недоступність для окремих верств населення реалізації потреб у професійній (професійно-технічній) освіті.
В абз. 2 п.п. 4.1.2 проєкту Порядку зазначено, що обсяг регіонального замовлення та обсяг передбачених міськими/обласними радами видатків для комунальних некомерційних товариств – учасників експериментального проєкту не можуть бути меншими, ніж у попередньому бюджетному періоді.
Однак пропонована редакція не забороняє зменшувати обсягів регіонального замовлення у наступних бюджетних періодах.
Рекомендація НАЗК:
в абз. 2 п.п. 4.1.2 проєкту Порядку встановити заборону на час дії експериментального проєкту щодо зменшення обсягів регіонального замовлення.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК