НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо надання права на використання технологій, розроблених у системі Міністерства оборони, для масштабування виробництва товарів оборонного призначення»

 

Картка проєкту

                                               

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Мета проєкту – масштабування виробництва товарів оборонного призначення з використанням технологій, розроблених у системі Міністерства оборони України (далі – Міноборони), задля насичення сил оборони актуальними зразками озброєння та військової техніки, апробованими у системі Міноборони, залучення наукового і виробничого потенціалу держав-членів НАТО для вдосконалення таких технологій та масштабування виробництва на іноземних виробничих потужностях

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенні фактори, які зумовлюють ризик зловживань під час укладення Міноборони договорів із суб’єктами господарювання про надання права на використання технологій.

 

Опис виявленого корупціогенного фактору

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обовязків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо надання права на використання технологій, розроблених у системі Міністерства оборони, для масштабування виробництва товарів оборонного призначення» (далі – проєкт постанови) пропонується затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо надання права на використання технологій, розроблених у системі Міністерства оборони, для масштабування виробництва товарів оборонного призначення (далі – проєкт Порядку).

Варто зазначити, що учасниками експериментального проєкту є: Міноборони, Збройні Сили; суб’єкти господарювання, які здійснюють виготовлення та постачання товарів оборонного призначення або подвійного використання; Фонд розвитку інновацій; Державна служба експортного контролю (п. 3 проєкту Порядку).

Так, згідно з абз. 1 п. 10 проєкту Порядку Міноборони організовує сповіщення суб’єктів господарювання щодо можливості отримання ними права на використання технологій самостійно та (або) через Фонд розвитку інновацій, бізнес-асоціації, інші громадські об’єднання виробників товарів оборонного призначення.

Відповідно до п. 11 проєкту Порядку суб’єкти господарювання направляють Міноборони повідомлення про зацікавленість у письмовій (електронній) формі на адресу або електронну пошту, вказану у сповіщенні про можливість отримання права на використання технологій.

Разом з тим абз. 3 п. 6 проєкту Порядку визначено, що повідомлення про зацікавленість – повідомлення про зацікавленість в отриманні права на використання.

Також п. 13 проєкту Порядку передбачено, що у випадку надходження повідомлень про зацікавленість від кількох суб’єктів господарювання надання права на використання технології може бути здійснено Міноборони кожному з них у порядку черговості.

Отже, враховуючи положення проєкту Порядку надіслання суб’єктами господарювання повідомлення про зацікавленість в отриманні права на використання технології є обов’язковою передумовою для укладення договору про надання права на використання технологій.

Водночас положення проєкту Порядку не регламентують змісту та обов’язкових вимог до таких повідомлень, що разом із варіативністю шляхів сповіщення (див., серед іншого, п. 11) створює правову невизначеність та може створити умови для маніпулювання порядком розгляду таких повідомлень службовими / посадовими особами Міноборони.

Зазначене ускладнює практичну реалізацію положень проєкту Порядку та створює передумови для запровадження непрозорого механізму розгляду повідомлень суб’єктів господарювання з метою отримання права на використання технології.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

1.2. Відповідно до абз. 1-2 п. 12 проєкту Порядку укладення договорів, якими надається право на використання технологій, здійснюється із суб’єктами господарювання, які відповідають одному з таких критеріїв: є верифікованими постачальниками служби державного замовника Міноборони, виконавцями державних контрактів (договорів) про закупівлю товарів оборонного призначення з іншими державними замовниками у сфері оборони (службами державних замовників).

Разом з тим абз. 3 п. 8 проєкту Порядку передбачає, що договір про надання права на використання технологій не укладається із суб’єктами господарювання у разі невідповідності вимогам п. 12 цього Порядку.

Варто зазначити, що процес верифікації потенційних та діючих постачальників регулюється виключно на рівні внутрішніх актів державного підприємства Міноборони «Агенція оборонних закупівель», що визначає процес встановлення відповідності верифікованого або діючого постачальника верифікаційним вимогам / критеріям, встановленим службою державного замовника.

Зважаючи на те, що одним із критеріїв для укладення договору є наявність у суб’єкта господарювання статусу верифікованого постачальника служби державного замовника Міноборони, проєктом Порядку не передбачено ані прямих, ані бланкетних норм до інших нормативно-правових актів чи відомчих актів, спрямованих на регламентацію порядку верифікації постачальника службою державного замовника Міноборони.

Така невизначеність у правовому регулюванні створює умови для застосування суб’єктивного підходу під час прийняття рішення службовими / посадовими особами Міноборони про відповідність суб’єкта господарювання визначеним критеріям та, відповідно, наділяє їх надмірними дискреційними повноваженнями.

Відповідно, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.

 

  1. Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання

Відповідно до абз. 5 п. 12 проєкту Порядку на підтвердження відповідності критеріям, встановленим п.п. 1, 2 цього пункту, суб’єкти господарювання додають до повідомлення про зацікавленість копії відповідних документів та (або) державних контрактів (договорів).

Також п. 13 проєкту Порядку передбачено, що у випадку надходження повідомлень про зацікавленість від кількох суб’єктів господарювання надання права на використання технології може бути здійснено Міноборони кожному з них у порядку черговості.

Використання у проєкті Порядку конструкцій оціночного характеру «відповідні документи» та «може бути» унеможливлює вичерпність та однозначність застосування порядку укладення договорів із суб’єктами господарювання про надання права на використання технологій, що потенційно дає змогу довільно трактувати такі вимоги / положення.

Разом з тим використання правових конструкцій оціночного характеру порушує принцип правової визначеності та зумовлює ризик довільного й упередженого правозастосування під час прийняття службовими / посадовими особами Міноборони рішення про укладення договору про надання права на використання технологій на підставі наданих суб’єктами господарювання підтвердних документів та повідомлень про зацікавленість.

 

Висновок:

                           проєкт Порядку містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                         Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua