Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – створення механізму залучення операторів критичної інфраструктури до заходів, пов’язаних з протиповітряним прикриттям об’єктів критичної інфраструктури, шляхом визначення типових вимог до встановлення засобів радіоелектронної боротьби, надання можливості операторам критичної інфраструктури здійснювати закупівлі, ввезення з-за кордону та встановлення у визначених місцях засобів радіоелектронної боротьби, для подальшого використання за призначенням з метою додаткової протидії застосуванню ворогом засобів повітряного нападу на об’єкти критичної інфраструктури |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенний фактор, який зумовлює ризик зловживань уповноваженим органом, що визначається Генеральним штабом Збройних Сил, під час здійснення моделювання з метою визначення варіантів номенклатури та кількості засобів радіоелектронного прикриття, необхідних для зниження ефективності ударів по об’єктах критичної інфраструктури.
Опис виявленого корупціогенного фактору
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
1.1. Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо нарощування спроможностей радіоелектронного прикриття об’єктів критичної інфраструктури» пропонується, зокрема, затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо нарощування спроможностей радіоелектронного прикриття об’єктів критичної інфраструктури (далі – проєкт Порядку).
Відповідно до абз. 2 п. 9 проєкту Порядку за результатами моделювання уповноважений орган надсилає оператору критичної інфраструктури (далі – оператор КІ) розрахунок, який містить пропозиції щодо номенклатури та кількості засобів радіоелектронного прикриття, які в установленому порядку кодифіковані та/або допущені до експлуатації у Збройних Силах. За можливості, розрахунок має містити не менше двох варіантів для різних типів засобів радіоелектронного прикриття, які пропонуються до встановлення (окремо щодо різних виробників, у тому числі національних та/або іноземних).
Варто зазначити, що поєднання формулювань «за можливості» та «не менше двох варіантів» надає змогу застосовувати різні суб’єктивні підходи під час практичної реалізації зазначеного положення, у тому числі звужувати кількість можливих варіантів засобів радіоелектронного прикриття, що є розширенням дискреційних повноважень уповноваженого органу.
Враховуючи те, що відповідно до проєкту Порядку оператор КІ здійснює закупівлю засобів радіоелектронного прикриття на підставі розрахунку уповноваженого органу, вказана ситуація, особливо за відсутності належного обґрунтування, може призвести до потенційних зловживань, зокрема до створення переваг для окремого виробника засобів радіоелектронного прикриття та штучного обмеження конкуренції при подальшій закупівлі таких засобів.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.
1.2. Згідно з абз. 2 п. 8 проєкту Порядку у випадку зміни тактико-технічних характеристик засобів повітряного нападу та/або зміни способу їх застосування ворогом уповноважений орган на підставі заяви оператора КІ чи за власною ініціативою здійснює уточнене моделювання (далі – моделювання) з метою підвищення ефективності радіоелектронного прикриття об’єкта критичної інфраструктури та пристосування до зміни умов можливого повітряного нападу.
Разом з тим проєкт Порядку не містить жодних вимог щодо належного обґрунтування необхідності уточненого моделювання як зі сторони оператора КІ, так і зі сторони уповноваженого органу, що своєю чергою може призвести до суб’єктивного застосування відповідних положень та прийняття необґрунтованого рішення про проведення уточненого моделювання.
Відповідно, наявність вказаних обставин створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт Порядку містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК