НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту щодо подання та оприлюднення інформації (звітності) про інгредієнти тютюнових виробів та викиди в електронній формі»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови: Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі – Держпродспоживслужба)

Мета проєкту постанови – імплементація норм законодавства Європейського Союзу в  законодавство України щодо встановлення  єдиного формату для звітування та надання інформації про інгредієнти, викиди
тютюнових виробів та обсяги їх продажу, відповідно до зобов’язань, взятих у
рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи 

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проєкту щодо подання та оприлюднення інформації (звітності) про інгредієнти тютюнових виробів та викиди в електронній формі» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

- відсутність у проєкті постанови граничного строку введення в експлуатацію системи еТютюн в поєднанні з вимогою щодо вчасного подання суб’єктами господарювання звітності з використанням цієї системи становить ризик упередженого правозастосування та притягнення до відповідальності;

- відсутність всіх елементів процедури доступу суб’єктів господарювання до електронного кабінету з метою забезпечення подання звітності створює передумови для вибіркового правозастосування та корупційних зловживань;

- запропоноване регулювання в частині встановлення плати за підключення та взаємодію системи еТютюн зумовлює ризики покладення на суб’єктів господарювання необґрунтованих витрат та упередженого правозастосування адміністратором;

- врегулювання питання здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) запропонованим способом зумовлює ризик порушення вимог законодавчих актів в частині здійснення державного нагляду (контролю).

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання

  1. У п. 7 проєкту постанови передбачається встановити, що виробники, імпортери тютюнових виробів та трав’яних виробів для куріння, на безоплатній основі, забезпечують подання звітності про інгредієнти тютюнових виробів, трав’яних виробів для куріння та викиди за 2024 рік за допомогою системи еТютюн, протягом трьох місяців після наявності відповідної технічної можливості системи еТютюн, яка визначається датою оприлюднення на офіційному вебсайті Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів інформації про введення в експлуатацію системи еТютюн, але не пізніше 31 грудня 2025 року.

Водночас згідно з абз. 5 п. 20 проєкту Порядку реалізації експериментального проєкту щодо подання та оприлюднення інформації (звітності) про інгредієнти тютюнових виробів та викиди в електронній формі (далі – проєкт Порядку) виробники та імпортери тютюнових виробів, трав’яних виробів для куріння (далі – виробники та імпортери) за неподання, неповне та/або несвоєчасне подання звітності, подання недостовірної інформації у звітності несуть відповідальність відповідно до вимог ст. 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» (далі – Закон).

Однак відсутність у проєкті Порядку граничної дати введення в експлуатацію системи еТютюн, може зумовити неподання або несвоєчасне подання звітності виробниками та імпортерами з причин відсутності технічної можливості її подання, що становить ризик упередженого правозастосування та необґрунтованого притягнення відповідних суб’єктів до відповідальності.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку з метою усунення зазначених ризиків.

 

  1. Згідно з абз. 3 п. 3 проєкту Порядку заходи зі створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення системи еТютюн, технічного і технологічного забезпечення, збереження та захисту даних в системі еТютюн, технічні та технологічні заходи з надання, призупинення та анулювання доступу здійснюються адміністратором відповідно до законів України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», «Про захист персональних даних», у порядку, встановленому цим Порядком.

Відповідно до п. 31 проєкту Порядку про призупинення, відновлення доступу або відмову в постійному призупиненні доступу виробника або імпортера до електронного кабінету, в день настання такої події, програмними засобами системи еТютюн формується повідомлення системи еТютюн та надсилається виробнику, імпортеру на адресу електронної пошти, зазначену у електронному кабінеті. Про призупинення та відновлення доступу до електронного кабінету уповноважених представників виробника, імпортера або Держпродспоживслужби органу, програмними засобами системи еТютюн формується повідомлення та надсилається виробнику, імпортеру або Держпродспоживслужби та їх уповноваженим представникам на адреси електронної пошти, зазначені в електронному кабінеті, із зазначенням причин та підстав призупинення або відновлення доступу.

У п. 22 проєкту Порядку визначено підстави тимчасового призупинення доступу виробника або імпортера до електронного кабінету.

Однак у проєкті Порядку не визначено підстав постійного призупинення та анулювання доступу виробників та імпортерів до електронного кабінету, а також порядку їх інформування у разі анулювання такого доступу.

Відповідна правова невизначеність у положеннях проєкту Порядку створює передумови для вибіркового правозастосування та запровадження непрозорої та корупційно вразливої процедури надання доступу виробникам та імпортерам до електронного кабінету з метою забезпечення подання звітності відповідно до вимог Закону.

Рекомендація НАЗК:

визначити у проєкті Порядку підстави постійного призупинення та анулювання доступу виробникам та імпортерам до електронного кабінету, а також порядок їх інформування у разі анулювання такого доступу.

 

ІІ. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

У п. 10 проєкту постанови передбачається встановити, що адміністратор системи еТютюн за погодженням з Державною службою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів встановлює плату, у розмірі економічно обґрунтованих витрат адміністратора системи еТютюн на підключення та взаємодію системи еТютюн з власними програмними рішеннями виробників, імпортерів тютюнових виробів та трав’яних виробів для куріння з урахуванням прибутку та встановлених податків та зборів.

Однак положення п. 10 зумовлюють внутрішню суперечність з іншими положеннями проєктів постанови та Порядку, зокрема, з:

- абз. 2 п.п. 5 п. 5 проєкту постанови, згідно з яким обслуговування та супровід програмно-технічних засобів системи еТютюн здійснюється в межах видатків, передбачених у Державному бюджеті України на відповідний рік Держпродспоживслужбі, та залишку коштів спеціального фонду програмою 0412010 «Керівництво та управління у сфері безпечності харчових продуктів та захисту споживачів»;

- абз. 2 п. 4 проєкту Порядку, у якому визначено, що користування системою еТютюн здійснюється на безоплатній основі;

- абз. 4 п. 6 проєкту Порядку, відповідно до якого створення, обробка, захист і передача інформації системою еТютюн здійснюються безоплатно.

При цьому нормами ст. 111 Закону, яка регулює питання подання звітності про інгредієнти тютюнових виробів та викиди, не передбачено встановлення плати за подання такої звітності.

Крім того, запропонована редакція п. 10 проєкту постанови не унормовує питання щодо механізму обчислення розміру витрат адміністратора системи еТютюн на підключення та взаємодію системи еТютюн з власними програмними рішеннями виробників, імпортерів, порядку визначення розміру прибутку відповідного адміністратора (встановлення його граничного розміру), а також напрямку спрямування адміністратором коштів за надання відповідних послуг.

Ураховуючи викладене, запропоноване регулювання в поєднанні із положеннями п. 7 проєкту постанови, яким передбачено обов’язковість подання звітності виробниками, імпортерами виключно за допомогою системи еТютюн, зумовлює ризики покладення на зазначених суб’єктів господарювання надмірних і необґрунтованих витрат та упередженого правозастосування адміністратором під час визначення розміру відповідних витрат / прибутку адміністратора системи по відношенню до того чи іншого виробника, імпортера, в тому числі з корупційною метою.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт постанови з урахуванням наведених зауважень.

 

ІІІ. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України.

Запропонованою редакцією абз. 4 п. 20 проєкту Порядку передбачається визначити, що невжиття заходів щодо виправлення помилки у поданій звітності у встановлений, абзацом третім цього пункту, строк є підставою для проведення Держпродспоживслужбою позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення відповідно до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Однак врегулювання питання здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) запропонованим у проєкті постанови способом зумовлює ризик порушення вимог законодавчих актів в частині здійснення державного нагляду (контролю).

Так, згідно з нормами ст. 3 зазначеного Закону державний нагляд (контроль), серед іншого, здійснюється за принципом здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, що визначені законом.

Підстави для здійснення позапланових заходів визначено ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

При цьому ч. 2 ст. 6 цього Закону встановлено, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється.

Слід також зауважити, що згідно з п. 2 розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо повноважень в галузі охорони навколишнього природного середовища» Кабінету Міністрів України доручено забезпечити прийняття рішень з питань, що потребують законодавчого врегулювання, крім випадків, визначених статтею 92 Конституції України, щодо проведення у сферах, відповідальність за які несе Кабінет Міністрів України, зокрема екології, державного управління, охорони здоров’я, експерименту, строк якого не перевищує двох років.

Так, відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначаються правові засади і гарантії підприємництва.

Таким чином, положення абз. 4 п. 20 проєкту Порядку не відповідають вимогам законодавчих актів та необґрунтовано розширюють підстави для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю).

Рекомендація НАЗК:

виключити абз. 4 п. 20 проєкту Порядку.

 

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                              Віктор ПАВЛУЩИК

 

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua