Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство національної єдності України |
Метою проєкту постанови є створення Центрів єдності, які надаватимуть підтримку та сприятимуть задоволенню потреб українців за межами України шляхом проведення заходів щодо: утвердження української національної ідентичності та української громадянської незалежності; надання послуг у соціальній та інформаційній сферах; проведення консультацій щодо повернення в Україну; організації культурних та соціальних заходів |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо розбудови мережі єдності українців за кордоном» корупціогенний фактор щодо наділення державного некомерційного підприємства «Агенція національної єдності» (далі – Агенція) дискреційними повноваженнями на власний розсуд приймати рішення щодо способів закупівлі товарів, робіт, послуг для Центрів єдності, що створює умови для неефективного та непрозорого використання бюджетних коштів і виникнення корупційних зловживань.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо розбудови мережі єдності українців за кордоном (далі – проєкт Порядку 1) та Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання завдань і заходів із підтримки українців за кордоном та сприяння їх поверненню в Україну (далі – проєкт Порядку 2).
У п. 11 проєкту Порядку 1 пропонується встановити, що придбання товарів, робіт і послуг для Центрів єдності здійснюється шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу / спрощених закупівель, за результатами закупівлі Агенцією оприлюднюється в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Своєю чергою, у п. 7 проєкту Порядку 2 зазначено, що закупівля товарів, робіт і послуг за рахунок бюджетних коштів (крім реалізації експериментального проєкту) здійснюється відповідно до вимог законодавства.
Із змісту зазначеного вбачається, що фактично у вказаній редакції пропонується вивести з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) закупівлю усіх товарів, робіт і послуг, що здійснюватимуться за рахунок бюджетних коштів для Центрів єдності.
У п. 7 проєкту Порядку 1 визначено шляхи реалізації експериментального проєкту, а саме:
1) розбудови мережі єдності;
2) забезпечення функціонування Центрів єдності;
3) заохочення українців за кордоном до їх повернення в Україну;
4) інформування українців за кордоном про соціальні, професійні та інші можливості в Україні з метою стимулювання їх повернення в Україну;
5) сприяння зайнятості українців, які перебувають за кордоном, з метою їх працевлаштування для подальшого повернення в Україну;
6) розроблення, запровадження і ведення електронних реєстрів, баз даних, інших цифрових продуктів у сфері національної єдності;
7) протидії дезінформації в частині національної єдності.
Водночас аналіз зазначених вище шляхів, зокрема визначених у пп. 5, 6, 7 проєкту Порядку 1, свідчить про відсутність чітких формулювань способів їх реалізації, що не дає дійти однозначного висновку щодо території здійснення закупівлі товарів, робіт, послуг для забезпечення їх реалізації, тобто які саме ресурси і ким виготовлені (вітчизняними виробниками чи залученими іноземними виробниками) будуть задіяні у виконанні поставлених завдань.
За таких обставин проєкт постанови наділяє Агенцію дискреційними повноваженнями на власний розсуд приймати рішення щодо способів закупівлі товарів, робіт, послуг для Центрів єдності, що створює умови для неефективного та непрозорого використання бюджетних коштів.
Виведення цієї сфери з-під дії Закону створить умови для виникнення корупційних ризиків, непрозорого здійснення закупівель, неефективного використання бюджетних коштів, а також обмеження конкуренції у сфері публічних закупівель.
Крім того, замовники матимуть можливість здійснювати закупівлі без будь-якого контролю як з боку держави, так і громадськості.
Рекомендація НАЗК:
у п. 7 проєкту Порядку 2 чітко визначити, що дія п. 11 Порядку 1 поширюється на реалізацію завдань та координацію діяльності Центрів єдності виключно за межами України.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК