Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України |
Метою проєкту постанови є визначення механізму внесення інформації до реєстру територіальної громади про місце проживання непрацюючих пенсіонерів у зоні безумовного (обов’язкового) відселення або в зоні гарантованого добровільного відселення на території населених пунктів Волинської, Житомирської, Київської, Рівненської, Сумської, Черкаської, Чернівецької і Чернігівської областей |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо внесення до реєстру територіальної громади відомостей про періоди та місце проживання особи, яка має статус постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, в зоні безумовного (обов’язкового) відселення або в зоні гарантованого добровільного відселення» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:
відсутність чіткої процедури формування складу Тимчасової комісії;
відсутність положень, що визначають завершеність процедури прийняття Тимчасовою комісією рішень.
Опис виявлених корупціогенних факторів
- Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок реалізації експериментального проєкту щодо внесення до реєстру територіальної громади відомостей про місце проживання особи, яка має статус постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, в зоні безумовного (обов’язкового) відселення або в зоні гарантованого добровільного відселення станом на 26 квітня 1986 року чи у період з 26 квітня 1986 року до 1 січня 1993 року (далі – проєкт Порядку).
У п. 4 проєкту Порядку передбачено, серед іншого, утворення тимчасової комісії із встановлення відомостей про місце проживання в зоні безумовного (обов’язкового) відселення та в зоні гарантованого добровільного відселення (далі – Тимчасова комісія).
Також в абз. 4 п. 4 проєкту Порядку зазначено, що до складу Тимчасової комісії включаються представники відповідних обласних військових (державних) адміністрацій, Державної міграційної служби України, органів місцевого самоврядування, центрів надання адміністративних послуг Волинської, Житомирської, Київської, Рівненської, Сумської, Черкаської, Чернівецької і Чернігівської областей.
Водночас проєктом Порядку не врегульовані питання щодо:
1) механізмів формування переліку кандидатів до складу Тимчасової комісії (форма подання, суб’єкт внесення пропозицій тощо);
2) вимог до осіб, які можуть бути членами Тимчасової комісії, та регламенту їх обрання;
3) критеріїв відбору кандидатів до складу Тимчасової комісії;
4) регламенту діяльності Тимчасової комісії (періодичність засідань, черговість розгляду заяв);
5) механізму забезпечення прозорості її роботи, зокрема оприлюднення на офіційному вебсайті органу відомостей про склад Тимчасової комісії, результати прийнятих рішень тощо.
Крім того, у проєкті Порядку доцільно передбачити превентивні заходи щодо недопущення прийняття рішень членами Тимчасової комісії в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів, що, своєю чергою, може мати наслідком отримання заінтересованою особою неправомірної вигоди різного характеру за сприяння у прийнятті рішень.
Отже, відсутність прозорого механізму формування складу Тимчасової комісії та її роботи може призвести, по-перше, до різної правозастосовної практики, а, по-друге, до прийняття уповноваженими особами упереджених та суб’єктивних рішень та, як наслідок, корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням викладених зауважень.
- Створення перешкод для одержувачів адміністративних, освітніх, соціальних чи інших публічних послуг, відсутність чи обмеження права на оскарження рішення суб’єкта владних повноважень
Згідно з п. 6 проєкту Порядку рішення щодо встановлення (підтвердження / визначення) періоду (часу) проживання особи станом на 26 квітня 1986 року чи у період з 26 квітня 1986 року до 1 січня 1993 року в зоні безумовного (обов’язкового) відселення або в зоні гарантованого добровільного відселення на території населених пунктів Волинської, Житомирської, Київської, Рівненської, Сумської, Черкаської, Чернівецької і Чернігівської областей приймаються колегіально і є підставою для внесення органами реєстрації місця проживання відомостей до реєстру територіальної громади з подальшим внесенням такої інформації до відомчої інформаційної системи Державної міграційної служби України.
Разом з цим у п. 9 проєкту Порядку зазначено, що після отримання рішення Тимчасової комісії орган реєстрації зобов’язаний розглянути його протягом
5 робочих днів з дня отримання; внести зміни або доповнення до реєстру територіальної громади; повідомити Тимчасову комісію про виконання рішення (або про наявні підстави для відмови).
Із змісту зазначеного вбачається, що остаточне рішення про відмову у внесенні відомостей до реєстру як територіальної громади, так і до відомчої інформаційної системи Державної міграційної служби України приймає саме орган реєстрації.
Однак у проєкті Порядку відсутні будь-які положення стосовно доведення до відома (повідомлення) заінтересованих осіб інформації про прийняті уповноваженими органами рішення.
Відсутність процедури повідомлення заінтересованих осіб про прийняте стосовно неї рішення фактично позбавляє її права на оскарження такого рішення через відсутність будь-якої інформації, що, своєю чергою, може створити умови для можливих зловживань з боку уповноважених осіб.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Порядку з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК