НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб з міста Маріуполь»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови: Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрозвитку)

Мета проєкту постанови – впровадження експериментального проєкту, спрямованого на забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб (далі – ВПО) з міста  Маріуполь Донецької області

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

 

Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб з міста Маріуполь» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

- відсутність у проєкті постанови прозорої процедури надання пільгових іпотечних кредитів на придбання житла, а також надання соціального житла в оренду, в тому числі в частині створення та діяльності комісій, що становить ризик упередженого правозастосування та корупційних зловживань;

- відсутність чіткого та завершеного механізму вирішення питань про відмову в наданні пільгових іпотечних кредитів на придбання житла та отримання соціального орендного житла, що зумовлює діяльність уповноважених посадових осіб в умовах конфлікту інтересів;

- неврегульованість питань щодо порядку відбору суб’єкта господарювання для виконання функцій замовника будівництва соціального орендного житла, а також платності чи безоплатності послуг, які надаватимуться таким суб’єктом, зумовлює можливість корупційних зловживань у частині надання переваг окремим суб’єктам, які надаватимуть відповідні послуги, в тому числі з метою отримання неправомірної вигоди.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

 

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

  1. Згідно з п. 2 проєкту постанови передбачається затвердити такі, що додаються: Порядок реалізації експериментального проекту щодо забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб з міста Маріуполь, Порядок надання пільгових іпотечних кредитів на придбання житла внутрішньо переміщеним особам з міста Маріуполь (далі – проєкт Порядку надання); Порядок будівництва фонду соціального орендного житла та надання його в оренду внутрішньо переміщеним особам з міста Маріуполь (далі – проєкт Порядку будівництва).

При цьому у пп. 1, 3  проєкту Порядку надання визначено, зокрема, що:

заявник – громадяни України з числа внутрішньо переміщених осіб, які до переміщення проживали та були зареєстровані в місті Маріуполь, включені до переліку кандидатів, наданого Держмолодьжитлу для подальшої обробки, який подав до Держмолодьжитла заяву про надання кредиту;

перелік кандидатів – документ, сформований Департаментом або спеціальною комісією, створеною виконкомом Маріупольської міської ради, який містить перелік внутрішньо переміщених осіб та склад їх сім’ї, які до переміщення проживали та були зареєстровані в місті Маріуполь із встановленою черговістю надання кредитів та який передається до Держмолодьжитла для подальшого опрацювання і надання кредитів відповідним особам;

перелік кандидатів формується Департаментом або спеціальною комісією (далі – комісія), створеною виконкомом Маріупольської міської ради, до складу якої можуть входити представники виконавчих органів ради, громадських організацій, а також інші уповноважені особи. Перелік кандидатів подається до Держмолодьжитла для подальшого опрацювання та надання кредитів відповідним особам у встановленій переліком кандидатів черговості. Держмолодьжитло повідомляє кандидатів про можливість отримання кредиту відповідно до умов цього Порядку у визначеній черговості, а також з урахуванням наявності бюджетних коштів на рахунку Держмолодьжитла, відкритому в органах Державної казначейської служби України.

Однак у проєкті Порядку надання залишаються неврегульованими питання щодо:

чіткого механізму прийняття рішень про формування переліку кандидатів, а також розмежування підстав прийняття рішень про формування переліку кандидатів тим чи іншим суб’єктом владних повноважень (Департамент чи спеціальна комісія);

порядку формування переліку кандидатів та черговості (критеріїв) отримання ними кредиту;

вичерпного переліку повноважень комісії;

прозорого механізму формування комісії, вимог до її кількісного складу, а також відсоткове значення співвідношення її членів;

вимог до осіб, які можуть бути членами комісії;

поширення на членів комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», та порядку врегулювання конфлікту інтересів під час їх діяльності, оскільки до складу комісії можуть входити особи, на яких не поширюються вимоги зазначеного Закону.

Відсутність зазначених положень у проєкті Порядку надання сприяє встановленню непрозорого та корупційно вразливого механізму надання пільгових іпотечних кредитів на придбання житла ВПО з міста Маріуполь, в тому числі в частині створення та діяльності відповідної комісії.

Відповідні зауваження стосуються також положень проєкту Порядку будівництва, зокрема пп. 9, 10, 14, якими визначається процедура отримання соціального орендного житла відповідними ВПО.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт постанови з урахуванням наведених зауважень шляхом доповнення відповідними положеннями.

 

  1. Згідно з п. 11 проєкту Порядку надання Держмолодьжитло може відмовити в наданні кредиту у таких випадках: заявник не відповідає одній або кільком умовам, визначеним п. 4 цього Порядку; документи для отримання кредиту не подано або подано не в повному обсязі або вони не відповідають вимогам, установленим цим Порядком; у документах, поданих заявником, виявлено недостовірні відомості; документи подані з порушенням встановленого Держмолодьжитлом строку їх подання, що становить не менше 30 днів.

Однак зміст наведеного положення з огляду на застосування словесної конструкції «може відмовити» наділяє уповноважених посадових осіб непрозорими дискреційними повноваженнями в частині прийняття рішень про відмову в наданні відповідного кредиту.

Крім того, у проєкті Порядку надання не унормовано питання щодо можливості залишення заяви про надання кредиту без руху з урахуванням вимог Закону України «Про адміністративну процедуру».

Відповідні зауваження стосуються також положень п. 15 проєкту Порядку будівництва.

Крім того, вказаний пункт проєкту Порядку будівництва з огляду на положення п.п. 2 п. 15 в частині застосування слів «у тому числі» не містить вичерпних підстав для відмови у наданні соціального орендного житла, а також не визначає граничного строку прийняття рішення про відмову (абз. 2 п. 15).

При цьому як проєкт Порядку надання, так і проєкт Порядку будівництва не визначають строку та способу інформування заявників щодо прийняття рішення про надання відповідного кредиту або ж надання соціального орендного житла.

Указані обставини створюють умови для різної правозастосовної практики та корупційних зловживань при вирішенні питань про відмову в наданні пільгових іпотечних кредитів на придбання житла та отримання соціального орендного житла.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт постанови з урахуванням наведених зауважень.

 

  1. У глосарії проєкту Порядку будівництва передбачається, зокрема, визначити, що замовник будівництва – виконком або визначене рішенням виконкому підприємство/установа/організація, яка відповідно до законодавства забезпечує виконання функцій замовника будівництва соціального житла у межах реалізації експериментального проєкту.

Однак у проєкті Порядку відсутні положення, які б визначали критерії (вимоги) та порядок проведення конкурсу з метою визначення суб’єкта господарювання для виконання функцій замовника будівництва соціального орендного житла, а також платність чи безоплатність послуг, які надаватимуться таким суб’єктом.

Як наслідок, пропоновані проєктом Порядку невизначеність і неврегульованість процедур наділяють виконавчий комітет Маріупольської міської ради непрозорими дискреційними повноваженнями та можуть призвести до корупційних зловживань у частині надання переваг окремим суб’єктам, які надалі надаватимуть відповідні послуги, в тому числі з метою отримання неправомірної вигоди.

Рекомендація НАЗК:

у проєкті Порядку передбачити чітку та прозору процедуру визначення замовника будівництва соціального орендного житла.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                        Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua