НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження договірної форми надання соціальної послуги раннього втручання»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство соціальної політики України

Мета проєкту постанови – є визначення змісту, обсягу та порядку надання соціальної складової послуги раннього втручання шляхом запровадження договірної форми надання такої послуги

Проєкт постанови надіслано відповідно до
§ 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження договірної форми надання соціальної послуги раннього втручання» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

  • наділення Державної служби у справах дітей повноваженням проводити моніторинг результатів роботи надавачів соціальної складової послуги раннього втручання (далі – надавач), що суперечить вимогам чинного законодавства;
  • відсутність вичерпного переліку підстав для прийняття рішення про надання / відмову в наданні соціальної складової послуги, що може призвести до зловживань з боку уповноважених органів;
  • використання правової конструкції оціночного характеру, що допускає суб’єктивні підходи під час прийняття управлінських рішень.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Невідповідність положень нормативного-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним договорам України.

Проєкт постанови містить перелік обов’язків, які покладаються на центральні органи виконавчої влади, зокрема на Державну службу у справах дітей (далі – Служба). Так, у п. 9 проєкту постанови, серед іншого, зазначено, що Служба забезпечує моніторинг результатів роботи надавачів, які беруть участь у експериментальному проєкті, а також інформує Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю (далі – Фонд) про результати такого моніторингу.

Також проєктом постанови передбачається, зокрема, затвердити Порядок реалізації експериментального проєкту щодо запровадження договірної форми надання соціальної послуги раннього втручання (далі – проєкт Порядку), де у
п. 24 вказано, що моніторинг результатів роботи надавачів за кількісними та якісними показниками, визначеними Мінсоцполітики, здійснює Служба.

Відповідно до ст. 11 Закону України «Про соціальні послуги» до повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення (Національна соціальна сервісна служба), належить здійснення моніторингу надання соціальних послуг, оцінки їх якості та оприлюднення відповідних результатів.  

Крім того, процедура проведення моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальних послуг уже врегульована чинним Порядком здійснення державного контролю/моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 № 1035.

Враховуючи вищевказане, проєкт постанови та проєкт Порядку не узгоджуються із нормами чинного законодавства, а за відсутності вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення моніторингу наділяють Службу дискреційними повноваженнями, що може створити умови для використання суб’єктивних підходів при прийнятті відповідних управлінських рішень.

Рекомендація НАЗК:

проєкт постанови та проєкт Порядку узгодити з вимогами чинного законодавства.

 

II. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначених вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення та відповідності за можливі зловживання під час їх здійснення

У п. 18 проєкту Порядку зазначено, зокрема, підстави для отримання соціальної складової послуги, а саме: вік дитини (від народження до чотирьох років) та порушення розвитку або ризик їх виникнення, виявлені за результатами медичного огляду, обстеження дитини медичними працівниками та / або комплексної психолого-педагогічної оцінки, проведеної інклюзивно-ресурсним центром, які підтверджуються направленням закладу охорони здоров’я, а також передбачено необхідність подання заяви про призначення соціальної складової послуги та переліку документів, який додається до заяви.

Відповідно до ч. 1 п. 19 проєкту Порядку передбачено, що координатор послуги (посадова особа уповноваженого органу) розглядає заяву та надані з нею документи, перевіряє отримані відомості на відповідність підставам, визначеним у п. 18 цього Порядку, та приймає рішення про надання / відмову в наданні соціальної складової послуги не довше ніж протягом п’яти робочих днів.

Водночас зазначене положення проєкту Порядку не дає однозначного розуміння щодо виключного  та вичерпного переліку обставин, які будуть вважатись підставами для прийняття рішення про надання / відмову в наданні соціальної складової послуги.

Враховуючи вищевказане, відсутність у проєкті Порядку вичерпного переліку підстав, на основі яких координатор буде приймати рішення про надання / відмову в наданні соціальної складової послуги,  може призвести до розширення дискреційних повноважень координатора та зловживань під час прийняття ним відповідних рішень.

Рекомендація НАЗК:

у проєкті Порядку передбачити чіткий перелік підстав для прийняття рішення про надання / відмову в наданні соціальної складової послуги.

 

III. Використання правових конструкцій оціночного характеру та слів, які допускають невичерпність регулювання

 У ч. 2 п. 19 проєкту Порядку передбачено, що координатор послуги не довше ніж протягом двох робочих днів після прийняття рішення про надання / відмову в наданні соціальної складової послуги повідомляє законних представників дитини у спосіб, визначений у заяві, про прийняте рішення та у разі потреби допомагає обрати надавача з Переліку надавачів, сформованого Фондом.

Проте використання у проєкті Порядку такої правової конструкції, як «у разі потреби допомагає», створює умови для корупційних зловживань під час прийняття координатором суб’єктивних рішення щодо обрання конкретного надавача послуг з метою отримання неправомірної вигоди.

Рекомендація НАЗК:

слова «у разі потреби допомагає обрати надавача з Переліку надавачів, сформованого Фондом» виключити із проєкту Порядку.

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                         Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua