Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Мета проєкту – необхідність утворення та роботи Міжвідомчої робочої групи для удосконалення правового регулювання оборонних закупівель на законодавчому та підзаконному нормативному рівнях, а також запровадження ефективних механізмів парламентського та громадського контролю під час здійснення таких закупівель |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про утворення Міжвідомчої робочої групи з питань удосконалення правових засад та реформування моделі оборонних закупівель» (далі – проєкт постанови) Національне агентство виявило корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань під час прийняття рішень створеним дорадчим органом.
Опис виявленого корупціогенного фактору
Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України
Проєктом постанови затверджується склад Міжвідомчої робочої групи (далі – МРГ) та, відповідно, положення про її діяльність (далі – проєкт Положення).
Відповідно до п.п. 3 та 4 п. 1 проєкту Положення одним із основних завдань МРГ є розроблення та удосконалення нормативно-правової бази у сфері оборонних закупівель з метою приведення її у відповідність із положеннями права Європейського Союзу (acquis ЄС) у сфері оборонних закупівель та з урахуванням кращих практик держав-членів НАТО, а також розроблення рішень щодо імплементації рекомендацій НАТО та Європейського Союзу у сфері оборонних закупівель.
У зв’язку з цим повідомляємо, що у липні 2024 року на Вашингтонському саміті НАТО було затверджено рекомендації, надані в рамках Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України, який є одним з флагманських проектів Комплексного пакету допомоги НАТО для України, що спрямований на вдосконалення системи оборонних закупівель.
Варто зазначити, що Місія України при НАТО визначила Міністерство оборони України відповідальним за загальну координацію питань, пов’язаних з проведенням Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України.
Зважаючи на провідну роль Міністерства оборони України у проведенні Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України та, відповідно, виконанні наданих рекомендацій, Міністерство оборони України є ключовим органом державної влади, який відповідальний за впровадження відповідних змін у цій сфері.
Рекомендація 6 Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України полягає в уточненні ролі різних міністерств у сфері оборонних закупівель (Clarify the roles of various ministries in the field of defence procurement).
Крім того, у листопаді 2024 року Національне агентство презентувало дослідження та рекомендації з усунення корупційних ризиків під час здійснення централізованих тилових закупівель для ЗСУ. Національне агентство рекомендувало Кабінету Міністрів України, Міністерству економіки України, Міністерству стратегічних галузей промисловості України, Міністерству оборони України налагодити взаємодію між міністерствами, відповідальними за політику оборонних закупівель, шляхом розробки і затвердження Урядом відповідного порядку взаємодії, який би чітко встановив порядок узгодження рішень визначених міністерств щодо формування політики оборонних закупівель; забезпечити чіткий розподіл відповідальності між різними міністерствами, відповідальними за політику оборонних закупівель у мирний час; розглянути доцільність визначення єдиного відповідального міністерства за формування політики оборонних закупівель на всіх етапах.
Разом із тим відповідно до запропонованого складу МРГ головою МРГ визначено заступника Міністра економіки України.
В такому випадку існує загроза невиконання рекомендацій Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України та Національного агентства.
При цьому варто зазначити, що п. 7 Типового положення про консультативний, дорадчий та інший допоміжний орган, утворений Кабінетом Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2009 № 599, передбачено можливість співголовування у діяльності допоміжного органу.
З огляду на зазначене відсутність у головуючому складі МРГ представників Міністерства оборони України, незважаючи на його законодавчо визначений статус головного органу у сфері здійснення оборонних закупівель, створює невідповідність між нормативно закріпленими повноваженнями та його фактичною роллю в процесі прийняття рішень МРГ, що своєю чергою створює суттєві ризики для імплементації рекомендацій Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України, зокрема, як однієї з цілей створення цього МРГ.
Крім того, відповідно до наказу Міністерства оборони України від 02.12.2023 № 716/нм державне підприємство Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» (далі – ДП «ДОТ») уповноважене як одержувач бюджетних коштів на здійснення оборонних закупівель та укладення державних контрактів (договорів) на закупівлю товарів, робіт і послуг.
У зв’язку з цим повідомляємо, що у разі визначення головою МРГ заступника Міністра економіки України Надії Бігун, яка водночас є головою Наглядової ради ДП «ДОТ», у голови МРГ за відсутності співголовучого може виникнути конфлікт функцій під час розгляду питань стосовно ДП «ДОТ» чи його наглядової ради.
Окремо варто звернути увагу на участь представників міжнародних організацій у складі МРГ, адже воно не передбачає жодних особливостей порівняно зі статусом представників державних органів. Представники міжнародних організацій керуються політиками своїх міжнародних організацій та повинні мати окремий статус, а саме бути спостерігачами та не брати участі в голосуваннях МРГ водночас із правом виступу в разі потреби.
Неврахування рекомендації Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України та рекомендацій Національного агентства може призвести до неузгодженого формування політики та, відповідно, нормативно-правових актів у сфері оборонних закупівель, що своєю чергою може вплинути на оцінку НАТО щодо дотримання принципів прозорості та підзвітності у системі оборонних закупівель України.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт постанови з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК