Картка проєкту
|
Розробник проєкту постанови: Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрозвитку) |
Мета проєкту постанови – модернізація функціонування Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо функціонування Реєстру пошкодженого та знищеного майна та електронної публічної послуги «єВідновлення» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:
- наділення суб’єкта розгляду заяви дискреційними повноваженнями приймати рішення щодо закриття заяви / зміни етапів проходження заяви / скасування житлового сертифіката без визначення підстав та меж прийняття такого рішення, що може призводити до корупційних зловживань;
- використання словесної конструкції «відповідне рішення» без розкриття її змісту, що спричиняє непрозору процедуру.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
У проєкті постанови пропонується внести до постанов Кабінету Міністрів України щодо функціонування Реєстру пошкодженого та знищеного майна та електронної публічної послуги “єВідновлення” зміни (далі – проєкт Змін).
У п.п. 2 п. 1 проєкту Змін пропонується абз. 12 п. 8 Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 р. № 381 (далі – Порядок № 381), після слів «приймає рішення про зупинення / поновлення розгляду заяви,» доповнити словами «закриття заяви,».
Також у п.п. 2 п. 1 проєкту Змін пропонується доповнити п. 8 Порядку № 381 новими абзацами такого змісту:
«за відсутності технічної можливості може звернутись до адміністратора Реєстру пошкодженого та знищеного майна на підставі відповідного рішення та/або звернення заявників щодо зміни етапів проходження заяви про надання компенсації за пошкоджені об’єкти нерухомого майна, зокрема у разі смерті отримувача компенсації та закриття заяви відповідно до п. 103 цього Порядку;
виправлення помилок або доповнення неповних даних заявників на підставі наданих ними до комісії оригіналів документів;».
Разом з тим у проєкті постанови та чинному Порядку № 381 не розкривається зміст процедури закриття заяви, зміни етапів проходження заяви про надання компенсації за пошкоджені об’єкти нерухомого майна, виправлення помилок або доповнення неповних даних заявників, зокрема відсутні підстави прийняття запропонованих рішень.
Крім того, застосування словесної конструкції «відповідного рішення» не дає змоги встановити, на підставі якого рішення Комісія звертається до адміністратора реєстру.
Неврегульованість ключових процедурних елементів призводить до розширення дискреційних повноважень Комісії, що, з одного боку, сприяє виникненню ризиків зловживань членами Комісії, а з іншого – обмежує право заявників на оскарження.
Аналогічні зауваження в частині неврегульованості процедури закриття заяви, зміни етапів проходження заяви про надання компенсації, скасування житлового сертифіката до його реалізації, скасування рішення про видачу грошових коштів стосуються п.п. 1, 2 п. 2 проєкту Змін.
Таким чином, запроваджена проєктом акта незавершена процедура може стати підґрунтям для реалізації непрозорих практик, що в результаті підвищує ризик корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт акта з метою забезпечення прозорості зазначених процедур з урахуванням наданих зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК