Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Метою проєкту постанови є удосконалення процедур ведення військового обліку та призову громадян на військову службу під час мобілізації |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо окремих питань ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, а саме:
- встановлення нечіткої процедури прийняття рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації;
- встановлення непрозорого механізму проведення перевірок підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, що створює передумови для застосування суб’єктивних підходів з метою отримання неправомірної вигоди.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560 «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» (далі – проєкт Змін).
Так, відповідно до п. 57 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560 (далі – Порядок № 560), для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії.
Разом з тим у п.п. 11 п. 3 проєкту Змін пропонується викласти в новій редакції п. 60 Порядку № 560, передбачивши, що комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Проєкт Змін наділяє комісію повноваженнями отримувати необхідну інформацію, що підтверджує право заявника на відстрочку, у відповідних органах державної влади, при цьому строк на надання відповіді відповідними органами державної влади у проєкті Змін не визначено, як не визначено і механізму дій комісії у разі ненадання відповіді органами державної влади на запит.
Запропонований механізм підтвердження права заявника на відстрочку може створювати умови для затягування процесу визначення законності / незаконності підстав для отримання відстрочки, що дає змогу суб’єкту прийняття рішення зловживати, створюючи передумови для отримання неправомірної вигоди.
Рекомендація НАЗК:
у новій редакції п. 60 Порядку № 560 визначити строк для надання відповіді на запит, деталізувати механізм дій комісії у разі ненадання відповіді органом державної влади.
II. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
У п.п. 11 п. 3 проєкту Змін пропонується викласти у новій редакції
п. 60 Порядку № 560, передбачивши, що перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації здійснюється територіальним центром комплектування та соціальної підтримки (Центральним управлінням або регіональними органами СБУ чи відповідним підрозділом розвідувальних органів) за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз (банків) даних. При виявленні відсутності законних підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (Центральне управління або регіональний орган СБУ чи відповідний підрозділ розвідувальних органів) скасовує таку відстрочку.
Запропоновані зміни наділяють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (Центральне управління або регіональні органи СБУ чи відповідні підрозділи розвідувальних органів) правом проводити перевірки підстав у військовозобов’язаного для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, проте у проєкті Змін відсутній визначений єдиний підхід до здійснення таких перевірок, зокрема не передбачені підстави для таких перевірок, порядок проведення, строки.
Відсутність чіткої та прозорої процедури проведення перевірок підстав у військовозобов’язаного для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації створює передумови для суб’єктивного обрання військовослужбовців у цілях такої перевірки та може призвести до вчинення корупційних зловживань представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідних підрозділів розвідувальних органів) під час її проведення.
Рекомендація НАЗК:
у новій редакції п. 60 Порядку № 560 визначити правовий механізм проведення перевірок підстав на відстрочку, встановивши підстави для таких перевірок, порядок проведення, строки.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК