Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (далі – Мінінфраструктури) |
Мета проєкту постанови – удосконалення законодавства, що регулює порядок забезпечення певних категорій громадян України житлом для тимчасового проживання |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та інших осіб» (далі – проєкт постанови) Національне агентство виявило корупціогенні фактори, а саме:
- наділення Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» (далі – Держмолодьжитло) непрозорими дискреційними повноваженнями при прийнятті рішення щодо викупу житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб;
- визначення непрозорого механізму роботи комісій, які приймають рішення щодо викупу житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови пропонується внести зміни, зокрема, до Порядку викупу, будівництва житла з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб (далі – проєкт Порядку викупу / будівництва житла) та до Порядку надання житла, придбаного Держмолодьжитлом за рахунок коштів гуманітарної та іншої допомоги, для тимчасового проживання постраждалих осіб (далі – проєкт Порядку надання житла), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 № 495 «Деякі заходи з формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб».
П. 2 проєкту Порядку викупу / будівництва житла передбачається після абзацу третього доповнити новим абзацом такого змісту:
«Держмолодьжитло, з метою придбання житла відповідно до вимог цього Порядку, на своєму офіційному вебсайті та додатково не менше ніж на одному іншому інформаційному ресурсі оприлюднює відповідне оголошення про прийняття пропозицій від продавців – власників житла. У разі необхідності Держмолодьжитло може звернутися до органів місцевого самоврядування з запитом про розміщення відповідного оголошення на їх офіційних вебсайтах».
Аналогічним положенням пропонується доповнити п. 1 проєкту Порядку надання житла.
Проте вказані проєкти порядків не врегульовують процедурних питань опублікування оголошення про прийняття пропозиції від продавців – власників житла. Так, проєкти актів не містять положень щодо правових підстав для опублікування відповідного оголошення або обставин, які цьому передують, періодичності такого оприлюднення, вимог до змісту оголошення з вичерпним переліком критеріїв до житла / власників житла, форми подання пропозиції та документів, які додаються до нього. Також у проєктах порядків відсутні терміни подання вказаних пропозицій та строки, протягом яких Держмолодьжитло їх опрацьовує.
Відсутність вищевказаної інформації у проєктах актів наділяє Держмолодьжитло непрозорими дискреційними повноваженнями під час формування вимог до житла для викупу. З огляду на формальну інформаційну кампанію, що призведе до відсутності достатньої кількості пропозицій, виникає можливість надати перевагу конкретному власнику / власникам житла, що, своєю чергою, може призвести до корупційних зловживань та неефективного використання бюджетних коштів.
Рекомендації НАЗК:
у змінах до п. 2 проєкту Порядку викупу / будівництва житла та до п. 1 проєкту Порядку надання житла визначити:
- правові підстави та періодичність опублікування оголошення про прийняття пропозиції від продавців – власників житла;
- вимоги до змісту оголошення з вичерпним переліком критеріїв до
житла / власників житла, форми подання пропозиції та документів, які додаються до нього; - строки, протягом яких подаються пропозиції від продавців – власників житла, та строк опрацювання вказаних пропозицій Держмолодьжитлом.
ІІ. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
У п. 21 проєкту Порядку викупу / будівництва житла передбачається створення Міжвідомчої комісії з відбору житлових об’єктів
(далі – Міжвідомча комісія) як консультативно-дорадчого органу Держмолодьжитла.
Так, Держмолодьжитло опрацьовує подані пропозиції від власників житла щодо його продажу, після чого результати опрацювання виносить на розгляд Міжвідомчої комісії. Комісія може рекомендувати прийняти подану продавцем пропозицію або відхилити її. При цьому рекомендації Міжвідомчої комісії є обов’язковими для врахування при прийнятті рішення Держмолодьжитлом.
Однак проєкт Порядку викупу / будівництва житла не врегульовує порядку опрацювання пропозицій Держмолодьжитлом та Міжвідомчою комісією, а також підстав для відхилення відповідних пропозицій.
Зазначене сприяє неможливості притягнення до відповідальності за необґрунтовано прийняті рішення, що робить механізм обрання житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб непрозорим та упередженим.
Крім цього, проєкт Порядку викупу / будівництва житла не містить чітких вимог щодо роботи Міжвідомчої комісії. У проєкті акта відсутні положення, які б визначали рамкові характеристики такої комісії, зокрема: граничну чисельність її загального складу; вимоги до осіб, які можуть до неї входити; поширення на членів Міжвідомчої комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції».
Аналогічні за змістом зауваження стосуються й пропозицій щодо створення Комісій для відбору житла, викуп якого здійснюватиметься сільськими, селищними, міськими радами чи уповноваженими ними органами, а також змін до п. 11 проєкту Порядку надання житла.
Загалом пропоноване у проєкті акта регулювання сприятиме встановленню непрозорої процедури створення та діяльності комісії та зумовить ризики корупційних зловживань під час обрання житла для
викупу / будівництва з метою передачі для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
Рекомендації НАЗК:
у проєктах Порядку викупу / будівництва житла та Порядку надання житла:
- конкретизувати повноваження Держмолодьжитла та Міжвідомчої комісії в частині визначення для цих органів предмета опрацювання ними пропозицій, а також вичерпні підстави для їх відхилення;
- визначити рамкові характеристики Міжвідомчої комісії, зокрема: граничну чисельність її загального складу, вимоги до осіб, які можуть до неї входити;
- передбачити дієві механізми забезпечення прозорості роботи Міжвідомчої комісії, для прикладу: відкриті засідання; завчасне інформування про дату та час проведення засідань; опублікування результатів на офіційному вебсайті Держмолодьжитла; залучення до її загального складу громадськості;
- встановити норми, які врегульовують питання дотримання обмежень щодо конфлікту інтересів посадовими особами Держмолодьжитла та членами Міжвідомчої комісії;
- в абз. 5 п. 21 проєкту Порядку викупу / будівництва житла та в абз. 5
п. 11 проєкту Порядку надання житла слова «обов’язковим для врахування» замінити словами «обов’язковим для розгляду».
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК