НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо здійснення рубок в лісах України»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Державне агентство лісових ресурсів

Метою проєкту постанови є урегулювання питань проведення рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних з веденням лісового господарства, а також вирішення проблем під час отримання спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) на проведення рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних з веденням лісового господарства

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо здійснення рубок в лісах України» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:

  • встановлення непрозорого порядку створення та діяльності комісії з обстеження лісів, що створює передумови для корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією;
  • створення умов для суб’єктивного прийняття рішення щодо рубки лісів у природно-заповідному фонді.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом постанови пропонується внести зміни до окремих постанов Кабінету Міністрів України щодо здійснення рубок у лісах України (далі – проєкт Змін).

Так, п.п. 3 п. 1 проєкту Змін пропонується викласти у новій редакції п. 4 Правил поліпшення якісного складу лісів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 № 724 (далі – Правила), відповідно до якої підставою для рубок формування і оздоровлення лісів, інших рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних із веденням лісового господарства, є матеріали лісовпорядкування або обстежень, які проводяться власниками лісів і постійними лісокористувачами.

Обстеження проводяться комісіями, створеними власниками лісів і постійними лісокористувачами. При обстеженні насаджень на предмет доцільності проведення рубок формування і оздоровлення лісів, інших рубок та робіт, пов’язаних і не пов’язаних з веденням лісового господарства, до складу таких комісій включаються за згодою представники органу місцевого самоврядування, на території якого розташовані насадження, державної лісовпорядної організації, державних спеціалізованих лісозахисних підприємств та громадськості. При проведенні інших рубок та робіт, не пов’язаних з веденням лісового господарства, до складу комісії включаються представники підприємств, установ та організацій, зацікавлених у проведені таких рубок та робіт.

Матеріали обстежень комісій, створених відповідно до цього пункту, долучаються до документів, які подаються власниками лісів або постійними лісокористувачами для видачі спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка).

При цьому проєкт Змін не містить чітких вимог щодо роботи комісії. У ньому відсутні положення, які б визначали загальні рамкові характеристики комісії, зокрема:

  • якісний склад комісії, тобто відсутні вимоги до обов’язкових представників у комісії;
  • вимоги до осіб, які можуть бути членами комісії;
  • поширення на членів комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», адже члени комісії можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів.

Як наслідок, відсутність загальних характеристик діяльності комісії у поєднанні з використанням словесної конструкції оціночного характеру, такої як «зацікавлені у проведенні таких рубок та робіт», сприяє встановленню непрозорого механізму створення та діяльності комісії, а також зумовлює ризик надання спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка) в умовах конфлікту інтересів.

Рекомендації НАЗК:

- у проєкті Змін передбачити прозорий порядок створення комісії, поширення обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», на осіб, які входять до її складу;

- визначити поняття «зацікавлені у проведенні таких рубок та робіт».

 

1.2. У п.п. 3 п. 1 проєкту Змін пропонується доповнити Правила п. 65, відповідно до якого в абз. 6 передбачається, що в межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду під час здійснення рубок небезпечних дерев уся деревина обраховується як неліквідна і залишається в якості мертвої деревини з метою збереження біорізноманіття в лісах, крім випадків, які погіршують санітарний, протипожежний стан лісів, їх рекреаційну привабливість.

При цьому конструкція «крім випадків, які погіршують санітарний, протипожежний стан лісів, їх рекреаційну привабливість» характеризується юридичною невизначеністю та відсутністю чітких умов для однозначного трактування запропонованих норм у цілях здійснення рубок.

Зазначене створює ризики суб’єктивного прийняття рішення щодо рубки лісів у природно-заповідному фонді та неконтрольованої їх вирубки.

 

Рекомендація НАЗК:

у п.п. 3 п. 1 проєкту Змін конструкцію «крім випадків, які погіршують санітарний, протипожежний стан лісів, їх рекреаційну привабливість» виключити.

 

Висновок:

 

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                      Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua