Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Мета проєкту - реалізація завдань із розвитку спроможностей щодо рекрутингу іноземців та осіб без громадянства для проходження військової служби за контрактом на посадах осіб рядового, сержантського і старшинського, офіцерського складу у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту та Національній гвардії України.
|
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство виявило корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживань територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки або військовими частинами під час здійснення рекрутингу іноземців та осіб без громадянства для проходження військової служби за контрактом у військових частинах Збройних Сил, Держспецтрансслужби та Національної гвардії.
Опис виявленого корупціогенних факторів
- Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення.
Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про Центр рекрутингу іноземців та осіб без громадянства» (далі - проєкт постанови) передбачено внесення змін до Положення про Центр рекрутингу іноземців та осіб без громадянства (далі - проєкт Положення), зокрема, з метою удосконалення деяких питань організації проведення спеціальної перевірки іноземців.
Згідно з абз. 4 п. 9 проєкту Положення, зокрема, у разі звернення іноземців та осіб без громадянства для прийняття на військову службу за контрактом до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки або до військових частин, в яких вони бажають проходити військову службу за контрактом, подання анкети, первинна перевірка, первинна співбесіда з кандидатом здійснюється відповідним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або військовою частиною, куди звернувся кандидат.
Варто зазначити, що відповідно до п. 9 Положення про Центр рекрутингу іноземців та осіб без громадянства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2024 № 1374 (далі - Положення), організація проведення спеціальної перевірки іноземців покладається на керівника Центру рекрутингу та передбачає п'ять етапів рекрутингу іноземців та осіб без громадянства.
Крім того, абз. 6 п. 9 Положення встановлено, що перелік питань, що підлягають з’ясуванню під час первинної співбесіди, визначається Центром рекрутингу з урахуванням переліку питань, визначеного уповноваженим підрозділом СБУ.
Враховуючи те, що проєктом Положення передбачено, що у разі звернення іноземців та осіб без громадянства до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки або до військових частин, вони наділяються правом, зокрема, проведення первинної перевірки та первинної співбесіди, неврегульованість у проєкті Положення порядку проведення для територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки або військових частин первинної перевірки та первинної співбесіди створює юридичну невизначеність, що може стати передумовою для непрозорої практики (різного правозастосування).
Крім того, відсутність порядку здійснення таких повноважень наділяє представників територіального центру комплектування та соціальної підтримки або військових частин надмірними дискреційними повноваженнями, що створює умови для корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 9 проєкту Положення з урахуванням зазначених зауважень.
- Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання.
Відповідно до абз. 4 п. 9 проєкту Положення, зокрема, висновок щодо доцільності подальшого вивчення іноземця або особи без громадянства як кандидата направляється територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або військовою частиною до Центру рекрутингу не пізніше ніж за 14 діб до направлення такої особи до Центру рекрутингу.
Водночас п. 9 Положення передбачає, зокрема, що за результатами первинної співбесіди Центром рекрутингу приймається рішення щодо доцільності подальшого вивчення іноземця або особи без громадянства як кандидата або відмови в цьому, про що повідомляється іноземцю або особі без громадянства.
Відсутність визначення у проєкті Положення правової природи висновку територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки або військових частин щодо доцільності подальшого вивчення іноземця або особи без громадянства як кандидата може створювати умови для корупційних зловживань, зокрема, внаслідок необгрунтованої відмови в доцільності такого вивчення.
Таким чином, неврегульованість співвідношення між висновком територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки або військових частин щодо доцільності подальшого вивчення іноземця або особи без громадянства та рішенням Центру рекрутингу щодо доцільності подальшого вивчення іноземця або особи без громадянства як кандидата порушує принцип юридичної визначеності та ускладнює практичну реалізацію запропонованих змін.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 9 проєкту Положення з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК