НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство юстиції України

Мета проєкту – належна  реалізація положень ст. 10 Закону України «Про  нотаріат» та вдосконалення нормативного регулювання питань діяльності Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату (далі – Комісія)

Проєкт постанови  надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті постанови корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань посадових осіб Міністерства юстиції України (далі – Мін’юст) при формуванні персонального складу Комісії та незаконний вплив на членів Комісії.

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1. Проєктом постанови пропонується внести зміни до Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату (далі – Положення).

В абз. 1 п. 5 Положення визначено, що до складу Комісії входить сім осіб, делегованих Мін’юстом з числа нотаріусів та/або представників Мін’юсту, та сім нотаріусів, делегованих Нотаріальною палатою України. Персональний склад Комісії затверджується Мін’юстом.

Цей абзац пропонується викласти в новій редакції, зокрема: слово «сім» замінити словом «шість», а слова «з числа нотаріусів та/або представників Мін’юсту, та сім» замінити словами «з числа представників Мін’юсту, а у разі необхідності – з числа нотаріусів, та пʼять».

Отже, на відміну від чинної норми, її нова редакція містить оціночне поняття «у разі необхідності». Це положення не деталізоване у проєкті постанови, а тому зумовлює необґрунтовану дискрецію посадових осіб Мін’юсту.

Зауважимо, що в Положенні не визначено загального кількісного складу Комісії. Чинна норма п. 5, як і пропоновані зміни, встановлюють лише кількість осіб, які можуть бути делеговані до складу Комісії відповідними суб’єктами – Мін’юстом та Нотаріальною палатою України.

При цьому в абз. 1 п. 6 Положення встановлено, що голова Комісії визначається Мін’юстом.

В абз. 2 п. 6 Положення встановлено, що Комісія має право обрати з числа членів Комісії кандидатуру голови Комісії та надіслати Мін’юсту пропозицію щодо визначення відповідної особи головою Комісії. Така пропозиція має для Мін’юсту рекомендаційний характер.

Однак у проєкті постанови абз. 2 п. 6 Положення пропонується виключити,

З огляду на це, а також припис абз. 1 п. 6 Положення та відсутність норми щодо загальної кількості членів Комісії виникає правова невизначеність щодо того, яка особа може бути головою – член Комісії з числа 11 делегованих відповідними суб’єктами чи додатково визначена Мін’юстом особа.

Така правова невизначеність зумовлює ризик зловживань посадових осіб Мін’юсту при її формуванні.

Рекомендації НАЗК:

абз. 1 п. 5 Положення викласти в такій редакції: «До складу Комісії входить одинадцять осіб, з яких шість делеговані Мін’юстом з числа нотаріусів та/або представників Мін’юсту, та п’ять нотаріусів, делегованих Нотаріальною палатою України. Персональний склад Комісії затверджується Мін’юстом.»;

абз. 1 п. 6 Положення викласти в такій редакції: «Голова Комісії визначається Мін’юстом з числа членів Комісії.».

 

2. Проєктом постанови пропонується п. 5 Положення доповнити новими підставами щодо припинення членства у Вищій кваліфікаційній комісії нотаріату, зокрема недотримання членом Комісії, яким є нотаріус, обов’язку щодо участі у засіданнях Комісії, у тому числі у режимі відеоконференції, тричі поспіль протягом року.

З огляду на це п. 5 Положення доповнюється новим абз. 11, згідно з яким передбачено, що у разі недотримання членом Комісії, яким є нотаріус, обов’язку щодо участі у засіданнях  Комісії,  у  тому  числі  у  режимі  відеоконференції,  тричі поспіль протягом року Мін’юст звертається до Нотаріальної палати України щодо дострокового відкликання такого члена та делегування нового нотаріуса до складу Комісії.

Однак пропоновані зміни не встановлюють строку для відповідного звернення Мін’юсту до Нотаріальної палати України.

Це може зумовити різну правозастосовну практику та ризик незаконного впливу посадових осіб Мін’юсту на члена Комісії, яким є нотаріус, у разі недотримання ним обов’язку щодо участі у засіданнях  Комісії.

Крім цього, в абз. 10 п. 5 Положення (у редакції проєкту) встановлено, що за відсутності пропозицій Нотаріальної палати України щодо делегування нотаріусів  протягом  строку,  передбаченого  абзацом  девʼятим  цього  пункту, Мінʼюст делегує з числа нотаріусів осіб у кількості, необхідній для затвердження нового складу Комісії.

Проте для реалізації цього припису в Положенні відсутні критерії та порядок визначення Мін’юстом нотаріусів для включення до складу Комісії.

Це зумовлює ризик зловживань.

Рекомендації НАЗК:

абз. 11 п. 5 Положення (у редакції проєкту) викласти у новій редакції, визначивши строк звернення Мін’юсту до Нотаріальної палати України щодо дострокового відкликання члена Комісії, яким є нотаріус, у разі недотримання ним обов’язку щодо участі у засіданнях Комісії та делегування нового нотаріуса до складу Комісії;

п. 5 Положення доповнити нормою, яка встановить правовий механізм реалізації нового абз. 10 цього пункту щодо визначення Мін’юстом нотаріусів для включення до складу Комісії.

 

Висновок: проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. 

 

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                         Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua