НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 29 березня 2024 р. № 341 і від 4 червня 2024 р. № 644»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки України

Метою проєкту постанови є забезпечення раціонального використання коштів та удосконалення механізму їх надання для облаштування інфраструктури індустріальних парків та компенсації витрат на підключення до інженерних мереж для підвищення доступності отримання державного стимулювання, що надається керуючим компаніям, ініціаторам створення – суб’єктам  господарювання індустріальних (промислових) парків, передбачених за бюджетною програмою КПКВК 1201340 «Державне стимулювання створення індустріальних парків»

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 29 березня 2024 р. № 341 і від 4 червня 2024 р. № 644» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

- наділення дискреційними повноваженнями Мінекономіки при визначенні механізму надання коштів для облаштування індустріальних (промислових) парків та/або забезпечення будівництва об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, необхідних для створення та функціонування індустріальних (промислових) парків, а також здійснення компенсації витрат на підключення та приєднання до інженерно-транспортних мереж, в тому числі на деокупованих територіях, за рахунок коштів державного бюджету (далі – державне стимулювання), що створює передумови для корупційних зловживань;

- встановлення невичерпного переліку підстав для прийняття рішення про відмову в наданні державного стимулювання та переліку підстав для скасування рішення про надання державного стимулювання, що створює передумови до зловживань з метою отримання неправомірної вигоди.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

У п. 1 проєкту постанови пропонується внести зміни до Порядку надання коштів для облаштування індустріальних (промислових) парків та/або забезпечення будівництва об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, необхідних для створення та функціонування індустріальних (промислових) парків, а також здійснення компенсації витрат на підключення та приєднання до інженерно-транспортних мереж, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2024 № 644 (далі – Порядок надання коштів та проєкт Змін відповідно).

Згідно з п. 3 Порядку надання коштів державне стимулювання може надаватися одному заявнику за кожним видом державного стимулювання на загальну суму, що не перевищує 150 млн гривень, та здійснюється Мінекономіки відповідно до цього Порядку за рахунок коштів, передбачених у законі про Державний бюджет України на відповідний рік за бюджетною програмою «Державне стимулювання створення індустріальних парків».

В абз. 4 п.п. 2 п. 2 проєкту Змін пропонується передбачити, що державне стимулювання надається в розмірі 50 відсотків кошторисної або залишкової вартості проєкту облаштування та/або витрат на приєднання до інженерно-транспортних мереж (з урахуванням податку на додану вартість), а у разі розташування індустріального парку на деокупованій території – у розмірі
80 відсотків (з урахуванням податку на додану вартість).

Разом з тим положення проєкту Змін та Порядку надання коштів не містять чіткого розмежування, у яких саме випадках буде визначатися державне стимулювання в розмірі 50 відсотків кошторисної вартості проєкту облаштування та/або витрат на приєднання до інженерно-транспортних мереж, а в яких – у розмірі залишкової вартості проєкту облаштування та/або витрат на приєднання до інженерно-транспортних мереж.

Відсутність чітких вимог до визначення розміру державного стимулювання наділяє дискреційними повноваженнями посадових осіб Мінекономіки на власний розсуд визначати розмір такого стимулювання та створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю прийняття  упереджених рішень.

Рекомендація НАЗК:

в абз. 4 п.п. 2 п. 2 проєкту Змін визначити чіткий перелік випадків, на підставі яких визначатиметься розмір державного стимулювання.

 

II. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

У п. 10 Порядку надання коштів визначено, що Мінекономіки здійснює розгляд документів у строк не більше 15 календарних днів з дати їх отримання від уповноваженого банку.

Також в абз. 4 п.п. 4 п. 2 проєкту Змін пропонується визначити, що за результатами розгляду документів Мінекономіки приймає у межах затверджених бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний період з урахуванням відповідних фактичних надходжень окремо щодо кожної з поданих заявником заяв на отримання державного стимулювання, кожного з проєктів будівництва, реконструкції, ремонту та будівництва об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури та факту виконання робіт і отримання заявником послуги з підключення або приєднання до інженерно-транспортних мереж у повному обсязі одне з таких рішень:

  • про надання (часткове надання) коштів на безповоротній основі;
  • про надання (часткове надання) компенсації витрат;
  • про відмову у наданні державного стимулювання.

При цьому в п.п. 5 п. 2 проєкту Змін пропонується розширити перелік підстав для прийняття Мінекономіки рішення про відмову у наданні державного стимулювання, доповнивши п. 13 Порядку надання коштів, зокрема, підставою:

  • порушення встановлених законодавством умов та підстав для надання державного стимулювання.

Однак ані положення Порядку надання коштів, ані проєкт Змін не передбачають визначеного вичерпного переліку умов та підстав для надання державного стимулювання, що, своєю чергою, створює передумови для суб’єктивного розширення підстав для відмови у наданні державного стимулювання.

Також у п.п. 7 п. 2 проєкту Змін пропонується викласти у новій редакції п. 15 Порядку надання коштів, зокрема визначивши, що Мінекономіки скасовує рішення про надання державного стимулювання в інших випадках, передбачених законодавством.

Проте використання оціночного словосполучення «в інших випадках» допускає невичерпність переліку підстав для скасування рішення про надання державного стимулювання.

Як наслідок, відсутність вичерпного переліку підстав для прийняття рішення про відмову у наданні державного стимулювання, підстав для скасування рішення про надання державної допомоги сприяє встановленню різної правозастосовної практики, а також зумовлює ризик корупційних зловживань.

Рекомендація НАЗК:

абз. 5 п.п. 5 п. 2, абз. 20 п.п. 7 п. 2 проєкту Змін виключити або визначити вичерпний перелік підстав для відмови у наданні державного стимулювання та підстав для скасування рішення про надання державного стимулювання.

 

Висновок: проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                                                                  Микола КОРНЕЛЮК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua