НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2022 р. № 738»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки України

Метою проєкту постанови є грантова підтримка діяльності підприємців у сфері дошкільної освіти; надання можливості використання грантових коштів на оплату матеріалів та послуг для проведення ремонтних робіт; врегулювання питання судових витрат відповідно до чинного законодавства; розширення грантової підтримки та удосконалення механізму надання мікрогрантів / грантів на створення або розвиток власного бізнесу

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 червня 2022 р. № 738» (далі – проєкт постанови та проєкт Змін відповідно) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме: встановлення непрозорої процедури погодження регіональними центрами зайнятості та прийняття рішення комісіями регіонального центру зайнятості щодо заміни втраченого або такого, що вийшло з ладу, обладнання, меблів, придбаних за кошти мікрогранту/гранту, що створює умови для корупційних правопорушень та порушень, пов’язаних із корупцією.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Положеннями ч. 1 проєкту Змін пропонується внести зміни до Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738 «Деякі питання надання грантів бізнесу» (далі – проєкт Змін до Порядку надання мікрогрантів).

Так, у п.п. 5 п. 1 ч. 1 проєкту Змін до Порядку надання мікрогрантів пропонується викласти у новій редакції п. 21 Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, зокрема, передбачивши, що у разі встановлення під час моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту факту відсутності меблів, обладнання, транспортних засобів, придбаних отримувачем за кошти мікрогранту, які не підлягають відчуженню відповідно до абз. 2 п. 5 Порядку надання мікрогрантів, отримувач повертає вартість таких меблів, обладнання, транспортних засобів.

Отримувач має право здійснити заміну втраченого або такого, що вийшло з ладу, обладнання, меблів, придбаних за кошти мікрогранту, шляхом придбання нового, аналогічного за своїм функціональним призначенням, за власні кошти. Перед здійсненням заміни зазначеного обладнання отримувач зобов’язаний подати відповідну заяву до регіонального центру зайнятості та отримати погодження.

Рішення про заміну обладнання приймається комісіями регіональних центрів зайнятості.

Аналогічні зміни п. 2 проєкту постанови пропонується внести до Порядку надання грантів на створення або розвиток власного бізнесу учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738 «Деякі питання надання грантів бізнесу» (далі – проєкт Змін до Порядку надання грантів).

Проте запропоновані положення не відповідають принципу юридичної визначеності та допускають корупційні ризики з огляду на таке.

  1. Щодо діяльності комісії регіонального центру зайнятості

Проєкт Змін до Порядку надання мікрогрантів та проєкт Змін до Порядку надання грантів не містить правового механізму реалізації регіональними центрами зайнятості відповідних делегованих функціональних обов’язків.

Відтак у проєкті Змін до Порядку надання мікрогрантів та проєкті Змін до Порядку надання грантів відсутні положення, які б визначали організаційні та процедурні питання діяльності комісій, зокрема:

- граничний склад комісії;

- вимоги до осіб, які можуть бути членами комісії;

- правовий статус членів комісії;

- поширення на членів комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», адже члени комісії, зокрема, можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів;

- рамкові вимоги до порядку діяльності комісії (порядку та строків подачі документів отримувачем; порядку та строків розгляду документів, поданих отримувачем; виключний перелік рішень комісії та граничні строки для їх прийняття; вичерпного переліку підстав для прийняття рішення про відмову у заміні обладнання, інші особливості діяльності зазначених комісій).

Як наслідок, відсутність загальних регламентних вимог до діяльності комісій регіональних центрів зайнятості сприяє встановленню непрозорого механізму їх створення та діяльності, може ускладнити процедуру оскарження відповідного адміністративного акта, а також зумовлює ризик корупційних зловживань.

  1. Щодо процедурних питань погодження та прийняття рішення про заміну обладнання

Розробником визначено двох суб’єктів, що беруть участь у процедурі прийняття рішення щодо заміни обладнання – це регіональний центр зайнятості, який надає погодження, та комісія регіонального центру зайнятості, яка приймає рішення про заміну обладнання.

Погодження регіональним центром зайнятості, запропоноване проєктом Змін до Порядку надання мікрогрантів та проєктом Змін до Порядку надання грантів, не містить чітких та вичерпних процедурних норм, а саме:

  • відсутній вичерпний перелік документів, що додаються до заяви отримувачем (у разі необхідності);
  • відсутні визначені строки погодження регіональним центром зайнятості заміни зазначеного обладнання;
  • відсутній вичерпний перелік підстав для відмови у наданні погодження.

До того ж неврегульованість зв’язку між процедурою погодження регіональним центром зайнятості заміни обладнання та рішенням комісії про заміну обладнання створює умови для затягування процедури розгляду заяви отримувача на невизначений строк, розмивання відповідальності суб’єктів прийняття відповідних рішень, ускладнює оскарження відповідного адміністративного акта.

Як наслідок, відсутність визначеної прозорої процедури прийняття рішення про заміну обладнання наділяє широкими дискреційними повноваженнями регіональні центри зайнятості, комісії регіональних центрів зайнятості, що створює умови до різної правозастосовної практики та зловживань з метою отримання неправомірної вигоди.

Рекомендації НАЗК:

  1. виключити з редакції проєкту Змін до Порядку надання мікрогрантів та проєкту Змін до Порядку надання грантів положення, які делегують регіональним центрам зайнятості прийняття відповідних рішень;
  2. з урахуванням наданих зауважень передбачити у проєкті Змін до Порядку надання мікрогрантів та проєкті Змін до Порядку надання грантів:
  • подання отримувачем єдиної заяви про заміну втраченого або такого, що вийшло з ладу, обладнання;
  • вичерпний перелік документів, що додаються до заяви;
  • граничні строки розгляду заяви;
  • граничні строки та спосіб доведення відповідних рішень отримувачу;
  • вичерпний перелік підстав для відмови;
  • прозору процедуру взаємодії між регіональним центром зайнятості та комісією регіонального центру зайнятості;
  • процедуру оскарження рішень суб’єктів владних повноважень.

 

Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                                                                         Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua