НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»

 

Картка проєкту

                                              

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Мета проєкту – уточнення окремих положень Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560 (далі – Порядок), в частині надання відстрочок окремим категоріям військовозобов’язаним та резервістам від призову на військову службу під час мобілізації, а також направлень на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду в електронній формі за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який може зумовити ризик корупційних зловживань під час перевірки представниками районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки законних підстав продовження відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Відповідно до абз. 11 п. 60 проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» (далі – проєкт постанови) відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надана (оформлена) відповідно до пунктів 57 – 581 цього Порядку, у разі продовження строку проведення мобілізації продовжується районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки після перевірки у військовозобов’язаного законних підстав на відстрочку (відповідно до раніше отриманих від військовозобов’язаного документів при наданні (оформленні) відстрочки), на строк, встановлений Указом Президента України про продовження строку проведення мобілізації, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку, шляхом зміни кінцевого строку відстрочки в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

Варто зазначити, що впровадження механізму продовження відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, наданої (оформленої) відповідно до пунктів 57 – 581 Порядку (далі – відстрочка), вимагає дотримання принципу передбачуваності під час здійснення правового регулювання.

Запропоновані зміни до п. 60 проєкту постанови не містять ані прямих, ані бланкетних норм, які б визначали порядок, яким мав би керуватися представник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки під час здійснення перевірки законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки.

Така невизначеність у правовому регулюванні створює умови для застосування суб’єктивного підходу представниками районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки під час продовження строку дії відстрочки та, відповідно, наділяє їх надмірними дискреційними повноваженнями.

Разом із тим, як випливає зі змісту положення абз. 11 п. 60 проєкту постанови, вказана норма передбачає безумовне продовження відстрочки у разі наявності у військовозобов’язаного законних підстав на відстрочку відповідно до раніше отриманих від військовозобов’язаного документів при наданні (оформленні) відстрочки.

З огляду на це продовження відстрочки не передбачає прийняття рішення представником районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки за результатами повторної перевірки законних підстав на відстрочку, оскільки таке рішення вже було прийняте комісією відповідно до пунктів 57 – 581 Порядку під час розгляду питання про надання відстрочки військовозобов’язаному.

Таким чином, зазначене створює непрозорий механізм практичної реалізації вказаної норми та передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

 Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт постанови з урахуванням зазначених зауважень, виклавши абз. 11 п. 60 проєкту постанови в такій редакції:

«Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надана (оформлена) відповідно до пунктів 57 – 581 цього Порядку, у разі продовження строку проведення мобілізації безумовно продовжується районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки у разі наявності у військовозобов’язаного законних підстав на відстрочку (відповідно до раніше отриманих від військовозобов’язаного документів при наданні (оформленні) відстрочки) на строк, встановлений Указом Президента України про продовження строку проведення мобілізації, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку, шляхом зміни кінцевого строку відстрочки в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.».

 

ВИСНОВОК:

            проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                              Микола КОРНЕЛЮК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua