Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – запровадження електронної форми направлення на проходження військовозобов’язаними та резервістами медичного огляду, а також можливості самостійного та добровільного формування електронного направлення шляхом подання відповідного запиту засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного чи резервіста |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство виявило корупціогенний фактор, пов’язаний з можливими зловживаннями при прийнятті керівником районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу рішення щодо направлення на військово-лікарську комісію військовозобов’язаних чи резервістів, які самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.
Опис виявленого корупціогенного фактору
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» (далі – проєкт Порядку), зокрема абз. 1 п. 743 проєкту Порядку впроваджується механізм, який передбачає можливість військовозобов’язаним та резервістам самостійно подати запит на проходження медичного огляду засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного та резервіста.
Відповідно до абз. 2 п. 743 проєкту Порядку у разі наявності підстав для проходження медичного огляду направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду в електронному вигляді формується протягом одного календарного дня з дня подання військовозобов’язаним або резервістом такого запиту з урахування вимог абз. 1 п. 741 проєкту Порядку.
Разом з тим абз. 1 п. 741 проєкту Порядку передбачено, що для формування направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду в електронному вигляді за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу накладає на таке направлення кваліфікований електронний підпис у день його формування.
Водночас проєкт Порядку не містить ані прямих, ані бланкетних норм, які б визначали умови, якими мав би керуватися керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу під час прийняття рішення про направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду за самостійним запитом військовозобов’язаного чи резервіста.
Відсутність чітко визначених умов прийняття рішення керівником районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу порушує принцип юридичної визначеності та може створити передумови для застосування суб’єктивних підходів і наділити відповідних посадових осіб надмірними дискреційними повноваженнями при прийнятті рішень щодо надання направлень на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду військовозобов’язаним та резервістам, які самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.
Таким чином, вказана невизначеність створює потенційні корупційні ризики під час прийняття рішення стосовно направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 743 проєкту Порядку з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт Порядку містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК