НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Метою проєкту постанови є удосконалення доукомплектування пріоритетних військових частин особами, які добровільно виявили бажання проходити військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період у бойових військових частинах

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор –  встановлення непрозорої процедури здійснення призову громадян на військову службу під час мобілізації шляхом наділення командирів військових частин непрозорими дискреційними повноваженнями при прийнятті відповідних рішень.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

1.1. Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560
(далі – Порядок).

Згідно з новою редакцією п. 81 Порядку призов громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, зокрема резервістів та військовозобов’язаних, які добровільно виявили бажання проходити військову службу у обраній ними військовій частині, здійснюють командири військових частин або районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки.

Призов громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період оформляється наказом керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, командира військової частини, керівника розвідувального органу або визначеного ним керівника відповідного підрозділу, Голови СБУ, його заступників чи керівника підрозділу, органу, закладу, установи СБУ.

Однак Порядок (з урахуванням змін, запропонованих проєктом постанови) не врегульовує процедури обрання військовозобов’язаних, які виявили бажання проходити військову службу під час мобілізації у вибраній ними військовій частині, зокрема:

  • механізму оформлення волевиявлення резервістів та військовозобов’язаних проходити військову службу у обраній ними військовій частині (для прикладу, шляхом подання відповідної заяви);
  • порядку розгляду командиром військової частини поданих резервістами та військовозобов’язаними документів, в т.ч. підстав для відмови командиром у призові резервістів та військовозобов’язаних, які добровільно виявили бажання проходити військову службу у обраній ними військовій частині.

Відсутність чіткої та прозорої процедури призову резервістів та військовозобов’язаних, які добровільно виявили бажання проходити військову службу у обраній ними військовій частині, на практиці призведе до корупційних зловживань під час прийняття відповідних рішень про призов.

Як наслідок, невизначені і неврегульовані процедури, пропоновані у проєкті постанови, наділяють командирів військових частин непрозорими дискреційними повноваженнями, а також створюють підґрунтя  для  корупційних зловживань з метою отримання неправомірної вигоди.

Рекомендація НАЗК:

з урахуванням наведених зауважень доопрацювати зазначені положення  п. 81 Порядку (в редакції проєкту постанови).

 

1.2.  В абз. 1 п. 74 Порядку визначено, що резервістам та військовозобов’язаним, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, за рішенням керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки видається направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду за формою згідно з додатком 11. При цьому особам віком до 45 років видається направлення щодо визначення їх придатності до проходження військової служби у десантно-штурмових військах, силах спеціальних операцій, морській піхоті.

Водночас проєктом постанови пропонується п. 74 Порядку доповнити новим абзацом, відповідно до якого командир військової частини може направляти військовозобов’язаного, який виявив бажання проходити військову службу під час мобілізації у вибраній ним військовій частині, на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.

Однак використання оціночного слова «може» наділяє командирів військових частин дискреційними повноваженнями та створює умови для використання суб’єктивних підходів при реалізації положень п. 74 Порядку (у редакції проєкту постанови), а також ризик корупційних зловживань.

Рекомендація НАЗК:

у новому абзаці п. 74 Порядку слово «може» виключити.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.

 

 

 Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                  Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua