НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство оборони України

Мета проєкту – приведення Порядку проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу у відповідність до Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу»

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який може зумовити ризик зловживань під час проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов'язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу» (далі - проєкт постанови) пропонується викласти у новій редакції Порядок проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу (далі - проєкт Порядку).

П. 1 проєкту Порядку визначено, що цей Порядок визначає процедуру проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу (далі – підготовка офіцерів запасу).

Так, згідно з абз. 1 п. 3 проєкту Порядку підготовка офіцерів запасу проводиться у вищих військових навчальних закладах (далі – ВВНЗ), військових навчальних підрозділах (у військових інститутах, на факультетах (кафедрах) військової підготовки, кафедрах медицини катастроф та військової медицини) закладів вищої освіти (далі - військові навчальні підрозділи).

Відповідно до абз. 3 п. 4 проєкту Порядку підготовка офіцерів запасу проводиться, зокрема, за рахунок коштів фізичних (юридичних) осіб для забезпечення реалізації права таких осіб на рівні можливості у виборі професії шляхом здобуття додаткових знань, умінь і навичок, необхідних для належного виконання військового обов’язку в запасі у мирний час, обов’язків військової служби у мирний та воєнний час та для майбутньої професійної діяльності.

Разом з тим, пп. 6 п. 22 проєкту Порядку передбачено, що ректор закладу вищої освіти, на базі якого здійснюється підготовка офіцерів запасу, керівник ВВНЗ організовує, серед іншого, відбір громадян, які виявили бажання проходити підготовку офіцерів запасу, та укладає з ними контракти крім здобувачів вищої освіти медичних та фармацевтичних спеціальностей.

Також варто зазначити, що у п. 12 проєкту Порядку визначено, що громадяни, які проходять підготовку офіцерів запасу, відраховуються з військового навчального підрозділу чи ВВНЗ наказом ректора закладу вищої освіти, до складу якого входить зазначений військовий навчальний підрозділ, або керівника ВВНЗ, зокрема, за порушення умов контракту.

Крім того, відповідно до п. 7 проєкту Порядку для громадян, які вже мають ступінь вищої освіти не нижче бакалавра, а також ступінь вищої освіти магістра за медичними та фармацевтичними спеціальностями, планування та проведення підготовки офіцерів запасу може здійснюватися у строк, передбачений контрактом, що укладається між громадянином, який зарахований для проходження такої підготовки, та ректором закладу вищої освіти, на базі військового навчального підрозділу якого проводиться військова підготовка, або керівником ВВНЗ строком до двох років навчання.

Водночас проєктом Порядку не передбачено ані прямих, ані бланкетних норм до інших нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання питання порядку укладання та вимог до предмету і змісту контракту між громадянином, який зарахований для проходження підготовки офіцерів запасу, і ректором закладу вищої освіти, на базі якого здійснюється підготовка офіцерів запасу, або керівником ВВНЗ.

Вищенаведене порушує принцип правової визначеності та, як наслідок, створює непрозорий механізм визначення умов проведення підготовки офіцерів запасу, створюючи передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт Порядку визначивши порядок укладання контракту про військову підготовку громадянина.

 

Висновок:

                        проєкт Порядку містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                     Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua