Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство з питань стратегічних галузей промисловостіУкраїни |
Мета проєкту – врегулювання питання, пов’язаного із включенням до переліку учасників експериментального проєкту суб’єктів господарювання, які мають ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва, виготовлення, реалізації (відпуску) та/або ввезення на територію України прекурсорів, включених в установленому порядку до відповідних списків переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 770 |
Проєкт постанови надіслано відповідно до |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який може зумовити ризик корупційних зловживань посадовими особами органів, що здійснюють контроль у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів і протидіють їх незаконному обігу.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо виробництва, закупівлі та постачання боєприпасів» (далі – проєкт Постанови) пропонується доповнити п. 7 абзацом 11 такого змісту:
«Протягом строку реалізації експериментального проекту суб’єкти господарювання, які мають ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва, виготовлення, реалізації (відпуску) та/або ввезення на територію України прекурсорів, включених до списку 1 та списку 2 таблиці ІV переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 770, мають право здійснювати реалізацію (відпуск) речовин, зазначених в абзаці десятому цього пункту, суб’єктам господарювання, які здійснюють розроблення та/або виробництво боєприпасів відповідно до цього Порядку, але не мають ліцензії на право провадження господарської діяльності з придбання та/або використання прекурсорів, включених до зазначеного переліку, на підставі листа-підтвердження про внесення такого суб’єкта до реєстру, виданого Мінстратегпромом».
Згідно з абз. 3 ст. 7 Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» діяльність з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, включених до таблиць II і III Переліку, та прекурсорів, включених до таблиці IV Переліку, здійснюється суб’єктами господарювання за наявності в них ліцензії на здійснення відповідних видів діяльності, крім випадків, передбачених ст. 19 цього Закону.
Варто зазначити, що, зокрема, пп. 34–36 Порядку провадження діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів, у тому числі конопель для медичних цілей, та контролю за їх обігом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2009 № 589 (далі – Порядок), серед іншого, передбачено необхідність для суб’єктів господарювання, які провадять діяльність, пов’язану з обігом прекурсорів, вести облік таких прекурсорів та звітувати, наприклад, щодо кількості прекурсорів, що виробляються, виготовляються, ввозяться на територію України, вивозяться з території України, реалізовуються чи використовуються, а також про кількість їх запасів станом на 31 грудня звітного року.
Також п. 37 цього Порядку передбачає, що операції з реалізації прекурсорів, включених до списку № 2 таблиці IV переліку, здійснюються виключно між суб’єктами господарювання, які мають ліцензію, видану Держлікслужбою.
При цьому проєктом Постанови не передбачено обов’язку для суб’єктів господарювання, які здійснюють розроблення та/або виробництво боєприпасів, щодо отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва, виготовлення, реалізації (відпуску) та/або ввезення на територію України прекурсорів та водночас в проєкті Постанови не визначено порядку контролю за обігом прекурсорів.
Неврегульованість у проєкті Постанови питань щодо обліку / контролю за використанням вказаних речовин може стати підґрунтям для формування різної правозастосовної практики, неконтрольованого використання прекурсорів та створення сприятливих умов для вчинення корупційних правопорушень.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати проєкт Постанови з урахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК