НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти»

Картка проєкту

 

Розробник проекту постанови:

Міністерство освіти і науки України (МОН)

Метою проекту постанови є удосконалення нормативно-правової бази для створення безпечних умов перебування учасників освітнього процесу в закладах освіти

Проект постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти» (далі – проект постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

  • встановлення умов для непрозорого прийняття рішень облдержадміністраціями (військовими адміністраціями) щодо обрання пріоритетних об’єктів у цілях отримання субвенції;
  • наділення дискреційними повноваженнями МОН щодо визначення критеріїв під час формування комісією переліку проєктів на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти, що створює умови для можливого зловживання під час такого відбору;
  • встановлення непрозорого порядку створення та діяльності комісії, що створює передумови для корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією, та неефективного використання коштів.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

1.1. Проектом постанови пропонується внести зміни до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2023 № 419 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти» (далі – Порядок).

Так, пропонується доповнити Порядок п. 61, відповідно до якого облдержадміністрації (військові адміністрації) повинні не пізніше 10 робочих днів з дня опублікування МОН оголошення про початок проведення відбору подати МОН свої пропозиції щодо включення об’єктів до переліку проектів.

Перелік проектів формується з урахуванням пропозицій щодо пріоритетних проектів, які відповідають умовам, визначеним п. 4 Порядку.

При цьому Порядок та запропоновані зміни до Порядку не містять визначеного переліку критеріїв пріоритетності проектів, які повинні враховуватися під час здійснення відбору об’єктів облдержадміністраціями (військовими адміністраціями), а також гарантій прозорості відбору об’єктів, що може призвести до упередженого способу визначення об’єктів, які будуть у подальшому включатися до переліку проектів.

Водночас у абз. 4 – 8 п. 61  проекту змін до Порядку пропонується передбачити, що під час формування пропозицій облдержадміністрації (військові адміністрації) враховують, у тому числі, територіальну наближеність закладу загальної середньої освіти до зони бойових дій та адміністративного кордону України та реалістичність завершення реалізації проекту до кінця поточного року.

Застосування правових конструкцій оціночного характеру «територіальна наближеність», «реалістичність завершення» за відсутності визначених проектом акта критеріїв пріоритетності проектів може стати причиною встановлення упереджених механізмів обрання облдержадміністраціями (військовими адміністраціями) об’єктів для подальшого включення до переліку проектів на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту.

Рекомендації НАЗК:

- визначити у проекті постанови вичерпний перелік критеріїв пріоритетності обрання об’єктів до переліку проектів;

- абз. 5 та 8 п. 61 проекту змін до Порядку виключити;

- встановити прозорий механізм формування переліку об’єктів, зокрема шляхом його оприлюднення на офіційних вебсайтах облдержадміністрацій (військових адміністрацій).

 

1.2. У п. 61 проекту акта також пропонується передбачити, що розгляд пропозицій щодо формування переліку об’єктів буде здійснюватися комісією, яка утворюється МОН.

Також у п. 61 проекту акта визначено, що комісія відбирає проекти, що відповідають пунктам 3 – 5 цього Порядку, і формує пропозиції щодо їх погодження.

Водночас в абз. 18 п. 61 проекту акта, крім визначених у пп. 3 – 5 Порядку вимог до проектів, пропонується встановлення додаткових критеріїв, які будуть визначатися МОН та оприлюднюватимуться на офіційному вебсайті МОН.

При цьому запропоновані зміни не містять визначеного переліку додаткових критеріїв, які будуть визначатися безпосередньо МОН, що може призвести до встановлення надмірних дискреційних повноважень та можливості зловживання під час прийняття відповідних рішень.

Рекомендація НАЗК:

- в абз. 18 п. 61 проекту акта слова «визначених МОН» замінити словами «визначених у пп. 3 – 5 цих Порядку та умов».

 

II. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

 У п. 61 проекту акта передбачено, що розгляд пропозицій щодо формування переліку об’єктів у цілях отримання субвенції буде здійснюватися комісією, яка утворюється МОН.

Персональний склад комісії та умови її роботи затверджується МОН. Формою роботи комісії є засідання у режимі офлайн або у режимі реального часу (онлайн).

При цьому проект акта не містить чітких вимог щодо роботи комісії. У ньому відсутні положення, які б визначали загальні рамкові характеристики комісії, зокрема:

  • граничний склад комісії;
  • вимоги до осіб, які можуть бути членами комісії;
  • поширення на членів комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», адже члени комісії, зокрема, можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів.

Також доцільно розглянути необхідність залучення до роботи комісії представників громадських організацій, у статуті яких визначено діяльність зі сприяння реалізації антикорупційних практик тощо.

Як наслідок, відсутність загальних характеристик діяльності комісії у поєднанні з повноваженнями, якими вона наділяється, сприяє встановленню непрозорого механізму створення та діяльності комісії, а також зумовлює ризик корупційних зловживань.

Рекомендації НАЗК:

- у проекті Порядку передбачити прозорий порядок створення комісії, відкритість проведення засідань, поширення обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», на осіб, які входять до її складу;

- встановити дієві механізми забезпечення прозорості роботи комісії, зокрема можливість залучення до її складу представників громадських об’єднань (для прикладу, якщо у їх статуті визначено діяльність зі сприяння реалізації антикорупційних практик), передбачити оприлюднення організаційних питань та рішень комісії на офіційному вебсайті МОН.

 

Висновок:

 проект постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                               Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua