Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство у справах ветеранів України (далі – Мінветеранів) |
Мета проєкту постанови – уточнення переліку документів, які подаються для виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час надання волонтерської допомоги, порядку їх подання та спрощення процедури виплати одноразової грошової допомоги |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
|
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час надання волонтерської допомоги в районі проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації та/або іншої країни проти України, бойових дій та збройних конфліктів» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
встановлення непрозорого порядку створення та роботи міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера (далі – міжвідомча комісія);
неузгодження проєкту постанови з нормами чинного законодавства, що створює ризик довільного тлумачення норм.
Опис виявленого корупціогенного фактора
І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
1.1. Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час надання волонтерської допомоги в районі проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації та/або іншої країни проти України, бойових дій та збройних конфліктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 604 (далі – проєкт Змін та Порядок відповідно).
У проєкті Змін пропонується доповнити Порядок новим п. 51, яким передбачається, що рішення про виплату (відмову у призначенні) одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час надання волонтерської допомоги в районі проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації та/або іншої країни проти України, бойових дій та збройних конфліктів (далі – одноразова грошова допомога) приймається міжвідомчою комісією, яку утворює Мінветеранів.
Положення про міжвідомчу комісію затверджується Мінветеранів. До складу міжвідомчої комісії включаються представники Міноборони, МВС, Мін’юсту, Національної поліції, Національної гвардії, СБУ, розвідувальних органів, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Управління державної охорони, Адміністрації Держспецзв’язку, ДСНС, ДБР, НАБУ. Також можуть включатися представники інших державних органів та громадських об’єднань.
Однак проєкт Змін та діючий Порядок не містять чітких вимог щодо роботи такої комісії. Відсутні положення, які б визначали загальні рамкові характеристики міжвідомчої комісії, зокрема:
граничний склад комісії;
вимоги до осіб, які можуть бути представниками відповідних центральних органів виконавчої влади;
правовий статус залучених представників інших державних органів та громадських об’єднань;
поширення на членів комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», адже члени комісії, зокрема, можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів.
Як наслідок, відсутність загальних характеристик діяльності міжвідомчої комісії у поєднанні з повноваженнями, якими вона наділяється, сприяє встановленню непрозорого механізму створення та діяльності міжвідомчої комісії, а також зумовлює ризики вчинення корупційних зловживань.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті Змін передбачити прозорий порядок створення та діяльності міжвідомчої комісії, поширення обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», на осіб, які входять до її складу.
1.2. Згідно з новим п. 51 Порядку, в редакції проєкту Змін, міжвідомча комісія приймає такі рішення:
- про призначення одноразової грошової допомоги;
- про відмову у призначенні одноразової грошової допомоги.
Проте проєкт Змін або діючий Порядок не містять вичерпного переліку підстав для прийняття міжвідомчою комісією рішення про відмову у призначенні одноразової допомоги.
Крім цього, відповідно до п. 8 діючого Порядку міжвідомча комісія також має право уточнювати інформацію про осіб, стосовно яких подані документи щодо призначення одноразової виплати, заслуховувати пояснення волонтерів, заявників, представників державних органів і свідків. Відповідно, міжвідомча комісія наділена повноваженнями продовжувати строки для розгляду документів та прийняття рішення про призначення (відмови у призначенні) одноразової грошової допомоги.
Однак у проєкті Змін відсутні норми, які б врегульовували механізм реалізації процедури прийняття рішення про залишення заяви / документів без руху або зупинення строків розгляду документів у зв’язку із уточненням інформації, які можуть прийматись міжвідомчою комісією.
Запропоновані проєктом Змін норми запроваджують непрозору процедуру роботи міжвідомчої комісії та наділяють її надмірними дискреційними повноваженнями, що може призвести до корупційних зловживань.
Рекомендації НАЗК:
передбачити у проєкті Змін вичерпний перелік підстав для відмови у призначенні одноразової грошової допомоги;
унормувати механізм реалізації повноваження міжвідомчої комісії під час прийняття рішення про залишення заяви / документів без руху або зупинення строків у зв’язку із уточненням інформації.
ІІ. Невідповідність положень нормативно-правого акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України
Проєктом Змін визначено, що до заяви про виплату одноразової грошової допомоги додається, зокрема, копія довідки медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності (новий п. 51 Порядку, в редакції проєкту Змін).
Однак Законом України від 19.12.2024 № 4170-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» визначено, що інвалідність повнолітній особі встановлюється за результатами оцінювання повсякденного функціонування особи, проведеного експертною командою з оцінювання повсякденного функціонування особи.
Тобто проєкт Змін не в повній мірі відповідає законодавчим змінам щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи, що може призвести до неоднакової правозастосовчої практики.
Рекомендація НАЗК:
узгодити проєкт Змін із вимогами чинного законодавства та доповнити перелік документів, які додаються до заяви про виплату одноразової грошової допомоги, витягом з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК