Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України |
Мета проєкту постанови – унормування окремих питань встановлення статусу (видачі посвідчень) особи, постраждалої від Чорнобильської катастрофи |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:
- відсутність строків, у межах яких органи місцевого самоврядування опрацьовують та перевіряють інформацію, зазначену в поданих документах, та передають перелік осіб із вказаними документами на розгляд районним державним адміністраціям, що може стати підґрунтям для корупційних зловживань;
- відсутність підстав для прийняття рішення про відмову у видачі посвідчення, що створює ризик вибіркового підходу до ухвалення рішень;
- використання правової конструкції оціночного характеру, а саме «необхідних документів», яка допускає невичерпність регулювання.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
- Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі – проєкт Порядку).
Відповідно до абз. 1 п. 11 проєкту Порядку для отримання посвідчення особи подають заяви разом з необхідними документами, зазначеними у цьому пункті, до сільських, селищних, міських, районних у містах рад (у разі їх утворення) (далі – орган місцевого самоврядування), а в разі коли така послуга надається через центр надання адміністративних послуг, – до центрів надання адміністративних послуг.
В абз. 4 п. 11 проєкту Порядку встановлено, що органи місцевого самоврядування опрацьовують та перевіряють інформацію, зазначену в поданих документах, на її відповідність вимогам цього Порядку та за підписом голови або його заступника передають перелік осіб із вказаними документами на розгляд районним державним адміністраціям.
Однак у проєкті Порядку відсутні строки, у межах яких органи місцевого самоврядування опрацьовують та перевіряють інформацію, зазначену в поданих документах, та строк для передачі переліку осіб із вказаними документами на розгляд районним державним адміністраціям.
Відсутність вказаних строків не відповідає принципу правової визначеності та створює можливість уповноваженим особам органів місцевого самоврядування штучно затягувати процес видачі посвідчень з метою отримання неправомірної вигоди.
Рекомендація НАЗК:
у проєкті Порядку встановити граничний строк органам місцевого самоврядування для опрацювання та перевірки інформації, зазначеної в поданих документах, на її відповідність вимогам цього Порядку та строк для передачі переліку осіб із вказаними документами на розгляд районним державним адміністраціям.
- У п. 11 проєкту Порядку, з-поміж іншого, зазначено, що рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до державних адміністрацій.
Однак у проєкті Порядку відсутній виключний перелік підстав для прийняття рішення про відмову у видачі посвідчення.
Крім того, використання правової конструкції «необхідних документів» має оціночний характер та створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю в кожному конкретному випадку на власний розсуд визначати, які документи є «необхідними».
Сукупність указаних обставин сприяє встановленню непрозорої процедури прийняття рішень про відмову у видачі посвідчення та може призводити до необґрунтованої відмови у видачі посвідчень.
Рекомендації НАЗК:
у проєкті Порядку:
передбачити виключний перелік підстав для прийняття рішення про відмову у видачі посвідчення;
чітко визначити, які документи є «необхідними».
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК