НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених Фонду розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти»

Картка проєкту

 

Розробник проєкту постанови:

Міністерство освіти і науки України (МОН)

Метою проєкту постанови є удосконалення механізму використання коштів, передбачених у Державному бюджеті України Міністерству освіти і науки України за бюджетною програмою КПКВК 2201140 «Фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти»

 

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених Фонду розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме:

  • встановлення непрозорого порядку розподілу бюджетних коштів, передбачених Фонду розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти, що створює передумови для корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією, та неефективного використання коштів;
  • наявна суперечність між різними положеннями проєкту акта, що призводить до відсутності визначеного механізму розподілу бюджетних коштів та створює умови для корупційних правопорушень.

 

Опис виявлених корупціогенних факторів

І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання

1.1. Проєктом постанови пропонується викласти в новій редакції Порядок використання коштів державного бюджету, передбачених Фонду розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти (далі – проєкт Порядку).

У п. 9 проєкту Порядку передбачено, що для проведення конкурсу та розподілу бюджетних коштів за напрямами, роботами, заходами та об’єктами, а також для розподілу бюджетних коштів відповідно до п. 5 цього Порядку, МОН утворюється комісія, яка визначає:

  • напрями фінансування за рахунок бюджетних коштів на поточний рік, а також форму заявки, перелік та вимоги до складників пакета документів;
  • критерії оцінювання заявок на відповідність робіт, заходів та об’єктів визначеним напрямам фінансування;
  • перелік документів, що подаються на розгляд комісії відповідно до п. 5 цього Порядку.

Водночас у п. 12 проєкту Порядку пропонується передбачити, що рішення комісії приймаються з урахуванням територіальної наближеності закладу освіти до зони бойових дій та адміністративного кордону України, реалістичності завершення до кінця поточного року виконання робіт і реалізації проектів.

Застосування правових конструкцій оціночного характеру «територіальної наближеності», «реалістичності завершення» за відсутності визначених проєктом Порядку критеріїв розподілу бюджетних коштів може стати причиною встановлення упереджених механізмів обрання комісією об’єктів для проведення робіт (заходів), визначених у п. 4 проєкту Порядку (здійснення аварійно-відбудовних та ремонтних робіт, реалізація проектів, пов’язаних із будівництвом, реконструкцією, реставрацією та капітальним ремонтом захисних споруд цивільного захисту тощо).

Рекомендація НАЗК:

визначити у проєкті Порядку вичерпний перелік критеріїв розподілу бюджетних коштів.

 

1.2. У п. 9 проєкту Порядку передбачено, що для проведення конкурсу та розподілу бюджетних коштів за напрямами, роботами, заходами та об’єктами, а також для розподілу бюджетних коштів відповідно до п. 5 цього Порядку МОН утворюється комісія.

У п. 10 проєкту Порядку встановлено, що МОН затверджує персональний склад комісії. Форма роботи комісії – засідання, що проводиться у разі необхідності.

При цьому проєкт Порядку не містить чітких вимог щодо роботи комісії. У ньому відсутні положення, які б визначали загальні рамкові характеристики комісії, зокрема:

  • граничний склад комісії;
  • вимоги до осіб, які можуть бути членами комісії;
  • суб’єкт внесення кандидатур для включення до складу комісії / механізм залучення кандидатур;
  • правовий статус членів комісії;
  • поширення на членів комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», адже члени комісії, зокрема, можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів.

Крім того, проєкт Порядку не забезпечує механізм прозорості роботи комісії, оскільки у п. 14 проєкту Порядку пропонується опубліковувати на вебсайті МОН прийняті рішення комісії тільки щодо розподілу бюджетних коштів на відповідний рік, проте не передбачено оприлюднення рішень комісії щодо розподілу бюджетних коштів для проведення робіт (заходів), визначених у п. 5 проєкту Порядку (щодо об’єктів, пошкоджених або зруйнованих у поточному році).

Також доцільно розглянути необхідність залучення до роботи комісії представників громадських організацій, у статуті яких визначено діяльність зі сприяння реалізації антикорупційних практик тощо.

Як наслідок, відсутність загальних характеристик діяльності комісії у поєднанні з повноваженнями, якими вона наділяється, сприяє встановленню непрозорого механізму створення та діяльності комісії, а також зумовлює ризик корупційних зловживань.

Рекомендації НАЗК:

- у проєкті Порядку передбачити прозорий порядок створення комісії, відкритість проведення засідань, поширення обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», на осіб, які входять до її складу;

- встановити дієві механізми забезпечення прозорості роботи комісії, зокрема можливість залучення до її складу представників громадських об’єднань (для прикладу, якщо у їх статуті визначено діяльність зі сприяння реалізації антикорупційних практик), передбачити оприлюднення організаційних питань та рішень комісії на офіційному вебсайті МОН.

 

ІІ. Юридична колізія в законодавстві: суперечність між різними положеннями одного й того самого нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того самого питання, що допускає різне тлумачення норм

У п. 5 проєкту Порядку пропонується встановити, що у 2024 році бюджетні кошти, передбачені за рахунок надходжень від плати за ліцензії у сфері діяльності з організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей, спрямовуються на виконання підпунктів 1, 4, 6, 7 пункту 4 цього Порядку для проведення відповідних робіт (заходів) на об’єктах закладів освіти, що пошкоджені внаслідок воєнних дій, без дотримання вимог
пунктів 6 8 та 14 цього Порядку.

Водночас у п. 8 проєкту Порядку встановлюється механізм розподілу коштів для проведення робіт (заходів), визначених у п. 5 проєкту Порядку.

Наявність суперечностей між різними положеннями проєкту Порядку фактично виключає наявність визначеного механізму розподілу коштів та створює умови для різної правозастосовної практики.

Рекомендація НАЗК:

положення п. 5 та п. 8 проєкту Порядку узгодити між собою.

Висновок:

 

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання.

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                   Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua