Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України |
Мета проєкту постанови – удосконалення Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 № 130, щодо забезпечення сільськогосподарських товаровиробників вітчизняною технікою та обладнанням для агропромислового комплексу шляхом здійснення часткової компенсації вартості техніки та обладнання, що закуплені або набуті за договорами фінансового лізингу у підприємств вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме: встановлення дискреційних повноважень Мінекономіки щодо обрання фінансових компаній, з якими Мінекономіки може підписувати Меморандум про загальні засади співробітництва, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень.
Опис виявленого корупціогенного фактора
І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 № 130 (далі – проєкт Змін).
У п. 2 проєкту Змін пропонується викласти в новій редакції п. 12 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 № 130, зокрема встановивши, що Мінекономіки у дводенний строк після затвердження оновленого переліку техніки та обладнання, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів, розміщує його на своєму офіційному вебсайті та надсилає, зокрема, фінансовим компаніям, що на підставі діючої ліцензії на діяльність фінансової компанії, виданої Національним банком, мають право надавати послуги з фінансового лізингу, мають працюючий портфель лізингових договорів із суб’єктами господарювання в розмірі не менше 100 мільйонів гривень і підписали з Мінекономіки Меморандум про загальні засади співробітництва.
Разом з тим відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України «Про фінансові послуги та фінансові компанії» (далі – Закон) фінансова компанія – це фінансова установа, яка на підставі відповідної ліцензії має право здійснювати діяльність з надання одного або декількох видів фінансових послуг, зокрема і фінансового лізингу.
При цьому згідно з п. 65 ч. 1 ст. 1 Закону фінансова установа – юридична особа, метою створення якої є здійснення діяльності з надання фінансових послуг, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг на підставі відповідної ліцензії, виданої Регулятором.
З огляду на викладене вбачається, що на ринку діє велика кількість фінансових компаній, що надають послуги фінансового лізингу.
При цьому обмеження щодо спрямування сум отриманої сільськогосподарськими товаровиробниками часткової компенсації вартості техніки та обладнання, отриманої у володіння та користування за договорами фінансового лізингу, на рахунок виключно фінансовим компаніям, з якими Мінекономіки підписало Меморандум про загальні засади співробітництва, закладає основи для непрозорих процедур відбору таких фінансових компаній.
Вищезазначене наділяє Мінекономіки широкими дискреційними повноваженнями на власний розсуд обирати такі фінансові компанії, що створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю прийняття суб’єктивних та упереджених рішень.
Рекомендація НАЗК: у п. 2 проєкту Змін слова «і підписали з Мінекономіки Меморандум про загальні засади співробітництва» виключити або передбачити процедуру відбору фінансових компаній, з якими Мінекономіки може підписувати Меморандум про загальні засади співробітництва.
Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК