НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України

 

Метою проєкту є відновлення діяльності особистого селянського господарства та продуктивної привабливості земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих на територіях, які включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінрозвитку

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме – наділення дискреційними повноваженнями органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо встановлення відповідності земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідним критеріям з метою подальшого отримання компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення, що створює передумови до корупційних зловживань.

Опис виявленого корупціогенного фактора

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2024 р. № 284 (далі – проєкт Змін).

У п. 1 проєкту Змін пропонується викласти у новій редакції п. 1 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2024 р. № 284, встановивши, що цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою «Компенсація витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення» (далі – бюджетні кошти), з метою відновлення сільськогосподарського виробництва на розмінованих земельних ділянках для забезпечення виконання Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 р. № 244-р, (Офіційний вісник України, 2024 р., № 32, ст. 2035), в рамках інструменту Ukraine Facility.

Також відповідно до п. 2 проєкту Змін пропонується визначити, що право на компенсацію витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення (далі – компенсація) мають фізичні особи (у тому числі домогосподарства, фізичні особи, які здійснюють діяльність, пов’язану з веденням особистого селянського господарства, самозайняті особи у сфері сільського господарства без створення юридичної особи), які займаються сільськогосподарською діяльністю на земельних ділянках сільськогосподарського призначення, що перебувають у їх власності та/або у користуванні (далі – фізичні особи, які займаються сільськогосподарською діяльністю), фізичні особи – підприємці або юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, які є виробниками сільськогосподарської продукції на земельних ділянках сільськогосподарського призначення, які перебувають у їх власності та/або у користуванні (далі – сільськогосподарські товаровиробники), та сільськогосподарські товаровиробники, які є сертифікованими операторами протимінної діяльності відповідно до вимог Закону України «Про протимінну діяльність в Україні».

У п. 7 проєкту Змін пропонується передбачити, що для отримання компенсації за напрямом, визначеним абз. 5 п. 2 цього Порядку, фізична особа, яка займається сільськогосподарською діяльністю, подає заявку на отримання компенсації за формою згідно з додатком 5 (далі – заявка згідно з додатком 5) на її вибір:

- особисто (нарочно) в паперовій формі до міських, районних державних (військових) адміністрацій, виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за місцем розташування земельної ділянки сільськогосподарського призначення (далі – органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування);

- в електронній формі на адресу електронної пошти, визначену органом виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, і оформлює її шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, у порядку, визначеному законодавством;

- через Реєстр, яка програмними засобами Реєстру формується у порядку, визначеному законодавством та з урахуванням положень абз. 4 – 6 п. 9 цього Порядку.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування підтверджують відповідність земельних ділянок сільськогосподарського призначення критеріям, зазначеним у заявках згідно з додатком 5, та щомісяця до 5 числа формують перелік фізичних осіб, які займаються сільськогосподарською діяльністю, для отримання компенсації за гуманітарне розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення за формою згідно з додатком 6 та оформлюють його шляхом накладання уповноваженою особою кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, в порядку, визначеному законодавством, в електронній формі та надсилають його на адресу електронної пошти, визначену Центром.

Проте положення проєкту Змін, відповідно до яких органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування наділяються повноваженнями щодо визначення відповідності / невідповідності земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідним критеріям з метою подальшого отримання компенсації витрат за гуманітарне розмінування, не містять граничного строку на таке підтвердження та вичерпного переліку підстав для відмови у підтвердженні відповідності.

Як наслідок, відсутність прозорої процедури підтвердження відповідності / невідповідності земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідним критеріям з метою подальшого отримання компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення наділяє широкими дискреційними повноваженнями органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування і створює передумови для корупційних зловживань у зв’язку з можливістю прийняття суб’єктивних та упереджених рішень.

Рекомендація НАЗК:

доповнити проєкт Змін положеннями, що визначатимуть:

- граничний строк розгляду органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування поданих суб’єктом документів;

- вичерпний перелік підстав для відмови.

Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                         Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua