НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів резервного фонду бюджету»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство економіки України

Метою прийняття акта є  удосконалення Порядку використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 415

Проєкт постанови надіслано відповідно до
§ 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

 

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів резервного фонду бюджету» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, який зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме:

  • необґрунтоване регулювання питань здійснення закупівель товарів, робіт та/або послуг положеннями нормативно-правового акта, до предмета регулювання якого такі питання не належать, що може створювати умови для надання переваг окремим виробникам.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

 

Встановлення необґрунтованих преференцій або необґрунтованого обмеження прав окремих учасників процедури закупівлі

Відповідно до абз. 5 п. 15 проєкту постанови пропонується в Порядку використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 415 (далі – Порядок), встановити, що під час формування замовником/державним замовником у сфері оборони, службою державного замовника, а також військовою частиною, організацією (установою, закладом), що уповноважується рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), потреби в закупівлі товарів, робіт та/або послуг за кошти резервного фонду бюджету, у випадку, якщо на такі предмети закупівлі не поширюється дія Законів України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі», повинна надаватися перевага вітчизняним виробникам, у яких наявне локалізоване виробництво відповідного товару, у тому числі товару, що закуповується у складі послуги чи роботи.

Однак згідно з нормами п. 1 Порядку цей акт визначає напрями використання коштів резервного фонду державного бюджету та місцевого бюджету і встановлює процедури, пов’язані з виділенням коштів резервного фонду відповідного бюджету, звітуванням про їх використання, та не регулює питання проведення закупівель, формування потреб в закупівлі, надання переваг учасникам закупівель або інших декларативних засад прийняття рішення замовниками закупівель при їх проведенні.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад, загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель встановлюються Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі» відповідно.

Так, положеннями п. 29-1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено поняття «ступінь локалізації виробництва», відповідно до якого це показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі.

Деталі правового застосування поняття «ступінь локалізації виробництва» визначено нормами п. 6-1 розділу X Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема встановлено, які саме товари є локалізованими, як додати товар до списку локалізованих, хто має підтверджувати ступінь локалізації та інші особливості локалізації під час проведення публічних закупівель.

Також п. 18 ст. 1 Закону України «Про оборонні закупівлі» унормовано поняття «локалізація виробництва», тобто питома вага вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей і комплектуючих виробів вітчизняного походження, а також виконання робіт та надання послуг вітчизняними виробниками на митній території України у вартості товарів, робіт і послуг, що є предметом закупівлі.

При цьому порядок правозастосування відповідного поняття на рівні Закону України «Про оборонні закупівлі» відсутній.

Своєю чергою, проєкт постанови також не врегульовує питань порядку визначення товарів локалізованого виробництва, не визначає механізму підтвердження такого ступеня локалізації та не визначає дій замовника у разі наявності декількох пропозицій від вітчизняних виробників і, як наслідок, обґрунтованого надання переваги тому чи іншому потенційному контрагенту.

Відсутність унормованого механізму реалізації цих питань може спричинити різну правозастосовну практику, збільшуючи умови для встановлення корупційних зв’язків при здійсненні закупівель товарів, робіт та/або послуг, зокрема оборонного призначення, за кошти резервного фонду бюджету.

Додатково Державна антикорупційна програма на 2023-2025 роки, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2023 № 220
(далі - ДАП), визначає проблему (2.6.2), відповідно до якої закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення здійснюється в умовах надмірного режиму засекречування та має низький рівень конкурентності, що сприяє зловживанням та необґрунтованим витратам бюджетних коштів.

Таким чином, державне регулювання, запропоноване у проєкті постанови, може додатково ускладнити реалізацію заходів для досягнення визначених ДАП стратегічних результатів та не дає змоги вирішити визначену цим актом проблему.

Рекомендації НАЗК:

абз. 5 п. 15 проєкту постанови виключити.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.

 

 

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                              Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua