Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Фонд державного майна України |
Метою проєкту постанови є приведення порядку визнання Фондом державного майна України статусу саморегулівної організації оцінювачів у відповідність до Закону України «Про адміністративну процедуру» |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку визнання Фондом державного майна статусу саморегулівної організації оцінювачів» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме невідповідність положень проєкту постанови положенням законів України в частині кола суб’єктів, що можуть отримати статус саморегулівної організації оцінювачів, та строку прийняття рішення про визнання або про відмову у визнанні такого статусу.
Опис виявлених корупціогенних факторів
І. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним договорам України
1. Проєктом постанови пропонується внести зміни до п. 2 Порядку визнання Фондом державного майна статусу саморегулівної організації оцінювачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2001 № 1668 (далі – Порядок), передбачивши, що громадська організація, членами якої є фізичні особи, які отримали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача у порядку, визначеному Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», що претендує на визнання її статусу як саморегулівної організації оцінювачів, може набути такий статус, зокрема, у разі коли громадська організація утворена і діє на засадах самоврядності та її основною метою не є одержання прибутку.
Також проєктом постанови вносяться зміни до п. 3 Порядку та передбачають заміну формулювання «всеукраїнська громадська організація» на «громадська організація».
Разом з цим відповідно ч. 1 ст. 26 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» саморегулівними організаціями оцінювачів є всеукраїнські громадські організації, що об’єднують фізичних осіб, які визнані оцінювачами в порядку, встановленому цим Законом, отримали свій статус відповідно до вимог цього Закону та здійснюють повноваження з громадського регулювання оціночної діяльності.
Зазначене може зумовити різну правозастосовну практику, містить ризики зловживань при отриманні статусу саморегулівної організації оцінювачів та створює передумови для корупційних практик.
Рекомендація НАЗК:
у Змінах, що вносяться проєктом постанови:
- у п. 2 слова «громадська організація» замінити словами «всеукраїнська громадська організація»;
- у п. 3 слова «громадська організація» замінити словами «всеукраїнська громадська організація (далі – громадська організація)».
1.2. У п. 3 Порядку в редакції Змін, що вносяться проєктом постанови, визначено перелік документів, що подається громадською організацією для отримання статусу саморегулівної організації оцінювачів, та строки розгляду таких документів Фондом державного майна України.
При цьому встановлено, що для з’ясування повноти та достовірності відомостей зазначених документів проводиться перевірка в порядку, встановленому Фондом державного майна України. Термін перевірки не повинен бути більше ніж 21 день від дати отримання Фондом заяви та документів до неї.
Також в абз. 7 п. 4 Змін, що вносяться проєктом постанови, пропонується викласти в новій редакції п. 5 Порядку, встановивши, що протягом тридцяти робочих днів після отримання заяви та перевірки документів, поданих громадською організацією згідно з п. 3 цього Порядку, Фондом державного майна України приймається рішення про визнання статусу саморегулівної організації оцінювачів або про відмову у визнанні такого статусу.
Процедура отримання статусу саморегулівної організації оцінювачів має ознаки адміністративної послуги в розумінні Закону України «Про адміністративні послуги».
При цьому ч. 2 ст. 10 Закону України «Про адміністративні послуги» передбачено, що у разі якщо законом не визначено граничного строку надання адміністративної послуги, цей строк не може перевищувати 30 календарних днів з дня подання суб’єктом звернення заяви та документів, необхідних для отримання послуги.
Вищезазначена невідповідність положень проєкту постанови нормам Закону України «Про адміністративні послуги» може зумовити різну правозастосовну практику, містить ризик зловживання посадовими особами Фонду державного майна України шляхом затягування у прийнятті рішення про визнання статусу саморегулівної організації оцінювачів або про відмову у визнанні такого статусу з метою отримання неправомірної вигоди.
Рекомендація НАЗК:
п. 3 та абз. 7 п. 4 Порядку в редакції Змін, що вносяться проєктом постанови, узгодити з ч. 2 ст. 10 Закону України «Про адміністративні послуги».
Висновок: проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК