НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 518 і від 9 червня 2021 р. № 590»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство соціальної політики України

Мета проєкту постанови – удосконалення механізму забезпечення учасників бойових дій виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 518 і від 9 червня 2021 р. № 590» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, що зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме – встановлення непрозорої процедури протезування та ортезування учасників бойових дій виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для зайняття спортом.

 

Опис виявленого корупціогенного фактора

І. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

1.1. Проєктом постанови пропонується внести зміни, зокрема, до Порядку протезування та ортезування виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні, та/або спеціальними виробами для занять спортом окремих категорій громадян, які втратили функціональні можливості кінцівки або кінцівок (далі – Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 518, виклавши його у новій редакції.

Згідно з п. 5 нової редакції Порядку документи щодо протезування та/або ортезування учасника бойових дій виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом розглядаються Фондом.

Для прийняття рішення про доцільність протезування та/або ортезування учасника бойових дій виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом при Фонді утворюється Комісія з розгляду документів щодо протезування та ортезування виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом окремих категорій громадян, які втратили функціональні можливості кінцівки або кінцівок (далі – Комісія).

Однак нова редакція Порядку не містить чітких вимог щодо роботи Комісії. У ньому відсутні положення, які б визначали загальні рамкові характеристики Комісії, зокрема:

граничний склад Комісії;

вимоги до осіб, які можуть бути членами Комісії;

поширення на членів Комісії обмежень, визначених Законом України «Про запобігання корупції», адже члени Комісії, зокрема, можуть брати участь у прийнятті рішень в умовах конфлікту інтересів.

Також не визначається суб’єкт прийняття рішення про доцільність протезування та/або ортезування учасників бойових дій, характер прийнятих рішень Комісією та обов’язковість/необов’язковість їхнього врахування суб’єктом прийняття остаточного рішення про доцільність протезування та/або ортезування учасників бойових дій та не визначена роль такого рішення в цілях укладення тристороннього договору для забезпечення протезування та ортезування учасників бойових дій виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для зайняття спортом.

Зазначене свідчить про запровадження непрозорого механізму прийняття рішень про доцільність протезування та/або ортезування учасників бойових дій, що не відповідає принципу юридичної визначеності та в процесі правозастосування може призвести до корупційних зловживань.

Рекомендація НАЗК:

абз. 2 п. 5 нової редакції Порядку виключити.

 

1.2. У п. 8 нової редакції Порядку  визначено, що для розгляду питання щодо протезування та/або ортезування виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом вітчизняне протезно-ортопедичне підприємство, яке самостійно вибрав учасник бойових дій, подає до Фонду або його територіального відділення, зокрема:

- заяву учасника бойових дій про забезпечення виробом підвищеної функціональності та/або спеціальним виробом для занять спортом із зазначенням інформації про вибране вітчизняне протезно-ортопедичне підприємство;

- у разі звернення учасника бойових дій для забезпечення спеціальним виробом для занять спортом – лист Міноборони, МВС, Мінветеранів, Мінмолодьспорту або протоколи спортивних змагань національних федерацій, благодійних та громадських організацій, управлінь спорту об’єднаних територіальних громад, що внесені до єдиного календарного плану спортивно-масових заходів Мінмолодьспорту, якими підтверджується необхідність забезпечення спеціальним виробом для занять спортом учасника бойових дій, який систематично займається відповідним видом (відповідними видами) спорту.

Згідно з абз. 17 п. 8 нової редакції Порядку Фонд або його територіальне відділення протягом п’яти робочих днів з дати отримання (надходження поштою) документів та матеріалів опрацьовує їх.

Однак нова редакція Порядку не визначає та залишає юридично неврегульованими питання щодо:

  • способу подання вітчизняним протезно-ортопедичним підприємством необхідного пакета документів (поштою, через електронний кабінет);
  • суб’єкта звернення до Міноборони, МВС, Мінветеранів, Мінмолодьспорту з метою отримання листа про підтвердження необхідності забезпечення спеціальним виробом для занять спортом учасника бойових дій та порядку видачі такого листа;
  • предмета та порядку опрацювання Фондом або його територіальними відділеннями поданих документів та матеріалів, а також форми і строків прийняття рішень, що ухвалюються за результатом такого опрацювання;
  • порядку і строків повідомлення учасника бойових дій та вітчизняного протезно-ортопедичного підприємства про прийняте рішення.

Аналогічні за змістом зауваження щодо невизначеності предмета та процедури розгляду Фондом або його територіальними відділеннями поданих документів, форми і строків прийняття рішень, що ухвалюються за результатом такого розгляду, висловлюються до п. 5, абз. 2 п. 10 нової редакції Порядку.

Зазначена правова невизначеність у положеннях нової редакції Порядку зумовлює ризик їх довільного та упередженого правозастосування, створює підґрунтя для запровадження непрозорої процедури опрацювання (розгляду) документів та матеріалів щодо протезування та/або ортезування виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом та створює умови для необґрунтованої відмови  учасникам бойових дій у протезуванні та ортезуванні виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом.

Рекомендація НАЗК:

з урахуванням наведених зауважень доопрацювати зазначені положення пп. 8, 5 та 10 нової редакції Порядку.

 

ІІ. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних)осіб у будь-якій сфері правового регулювання

У п.1 нової редакції Порядку визначено, що забезпечення учасників бойових дій протезуванням та/або ортезуванням виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом, проведення безоплатної заміни приймальної гільзи (куксоприймача) та забезпечення післягарантійного ремонту зазначених виробів шляхом надання учасникам бойових дій грошової допомоги та безготівкового перерахування коштів підприємству, яке включено Держлікслужбою до Реєстру осіб, відповідальних за введення медичних виробів, активних медичних виробів, які імплантують, та медичних виробів для діагностики in vitro в обіг, та на якому проводитиметься протезування та/або ортезування учасника бойових дій виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом, заміна приймальної гільзи (куксоприймача), післягарантійний ремонт таких виробів (далі – вітчизняне протезно-ортопедичне підприємство), фахівці якого мають сертифікати про навчання та /або успішний практичний досвід виготовлення конструкцій таких виробів (застосування технологічних процесів).

Згідно з п. 8 нової редакції Порядку копії сертифікатів про навчання фахівців подаються вітчизняним протезно-ортопедичним підприємством до Фонду у складі пакета документів, необхідного для розгляду питання щодо протезування та/або ортезування учасника бойових дій виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом.

Однак у новій редакції Порядку відсутні положення, які чітко визначають предмет (сферу) навчання, про проходження якого фахівці вітчизняного протезно-ортопедичного підприємства повинні мати сертифікати, та конкретне визначення поняття «успішний практичний досвід», спосіб підтвердження такого досвіду.

Таким чином, правова невизначеність положень нової редакції Порядку створює умови для упередженого обрання вітчизняного протезно-ортопедичного підприємства в цілях проєкту постанови та ризик корупційних зловживань.

Рекомендації НАЗК:

у п. 1 нової редакції Порядку слова та знаки «фахівці якого мають сертифікати про навчання та /або успішний практичний досвід виготовлення конструкцій таких виробів (застосування технологічних процесів)» виключити;

п.п. 8 п. 8 нової редакції Порядку виключити або конкретизувати предмет навчання, про проходження якого фахівці вітчизняного протезно-ортопедичного підприємства повинні мати сертифікати.

 

 Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

  

Голова Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                                Віктор ПАВЛУЩИК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua