НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57 і від 16 травня 2024 р. № 560»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови:

Міністерство соціальної політики України

(далі – Мінсоцполітики)

Мета проєкту постанови – визначення порядку перетинання державного кордону колишніми посадовими особами державних органів, яким встановлено інвалідність, для забезпечення перевірки обґрунтованості її встановлення, та спрощення перетинання державного кордону особами з інвалідністю з дитинства І і ІІ груп

Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України

 

 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57 і від 16 травня 2024 р. № 560» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, що зумовлює потребу в його доопрацюванні, а саме встановлення непрозорої процедури пропуску через державний кордон колишніх посадових осіб державних органів, що може сприяти створенню умов для вчинення корупційних правопорушень.

 

Опис виявленого корупціогенного фактору

Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення

Проєктом постанови запропоновано доповнити постанову Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 № 57 «Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України» пунктом 221 (далі – проєкт Змін).

Відповідно до цього пункту у разі введення в Україні надзвичайного або воєнного стану колишні посадові особи державних органів, яких упродовж дії воєнного стану було визнано особами з інвалідністю на підставі рішень медико-соціальних експертних комісій (далі – МСЕК), обґрунтованість яких перевіряється відповідно до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 22.10.2024 «Щодо протидії корупційним та іншим правопорушенням під час встановлення інвалідності посадовим особам державних органів», уведеного в дію Указом Президента України від 22.10.2024 № 732/2024, мають право перетинати державний кордон виключно на підставі інформації про завершення перевірки обґрунтованості рішення МСЕК, за результатами якої рішення МСЕК не було скасовано.

Однак у проєкті Змін відсутні положення, що визначають поняття «колишні посадові особи державних органів» та перелік документів, які підтверджують зазначену умову та підлягатимуть перевірці Держприкордонслужбою при перетині державного кордону, а також суб’єкта видання зазначених документів.

Як наслідок, передбачене регулювання може бути використане для створення корупційної схеми і виключення певних осіб з відповідного переліку «колишніх» посадових осіб державних органів.

Таким чином, відсутність виключного переліку осіб, які зможуть здійснювати перетин державного кордону, наділяє уповноважених службових осіб Держприкордонслужби дискреційними повноваженнями щодо визначення кола осіб, які можуть здійснювати перетин державного кордону, та створює умови для корупційних зловживань.

Крім того, згідно з абз. 2 цього ж пункту проєкту Змін Центр оцінювання функціонального стану осіб протягом двох днів з дати завершення перевірки обґрунтованості рішення МСЕК надсилає до Держприкордонслужби відповідний лист про завершення такої перевірки та про її результати.

Водночас відповідно до п.п. 12 п. 10 Положення про Центр оцінювання функціонального стану особи, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я від 03.12.2024 № 2022 (далі – Положення), Центр оцінювання протягом двох днів з дати завершення перевірки обґрунтованості рішення медико-соціальних експертних комісій та експертних команд з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо посадових осіб державних органів надсилають до Держприкордонслужби відповідний лист про завершення такої перевірки та про її результати.

Незрозумілим залишається те, чи поширюється вказане на «колишніх» посадових осіб, а також яким чином реалізовуватиметься на практиці механізм включення до відповідного переліку осіб, які вже не обіймають жодної посади в державному органі.

У випадку, якщо «колишні» посадові особи не підпадають під визначення «посадових осіб» для цілей цього Положення існує потреба в формулюванні прозорого алгоритму дій для отримання Держприкордонслужбою відомостей щодо результатів перевірки МСЕК «колишніх посадових осіб».

Така термінологічна невизначеність може призвести до того, що деякі категорії «колишніх» посадовців взагалі випадуть зі сфери дії цього механізму контролю, або ж навпаки, будуть неправомірно під нього підпадати.

З урахуванням викладеного пропонована проєктом Змін юридична невизначеність понять та неврегульованість процедур створює умови для непрозорого, упередженого прийняття рішень уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби під час реалізації окремими громадянами права на перетин державного кордону.

Рекомендація НАЗК:

доопрацювати проєкт постанови з урахуванням зазначених зауважень.

 

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.

 

 

В.о. Голови Національного агентства

з питань запобігання корупції                                                                                                                                                                 Микола КОРНЕЛЮК

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua