Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство оборони України |
Мета проєкту – приведення у відповідність до вимог, встановлених Законом України від 08.10.2024 № 3995-IX та, зокрема, удосконалення порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або зниклих безвісти, особам, визначеним в особистому розпорядженні та зазначеним в абз. 4, 5 п. 6 ст. 9 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть зумовити ризик зловживання командирами (начальниками, керівниками) військових частин (установ, організацій) повноваженнями під час прийняття рішень про виплату та відмову у виплаті грошового забезпечення військовослужбовців визначеним особам, а також здійснення контролю за продовженням здійснення такої виплати.
Опис виявлених корупціогенних факторів
- Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб у будь-якій сфері правового регулювання.
Проєктом постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 року № 884 і
від 14 травня 2024 року № 550” (далі – проєкт постанови) запропоновано, зокрема, внести зміни до Порядку виплати грошового забезпечення сім’ям військовослужбовців, захоплених в полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 884 (далі – проєкт Порядку).
Відповідно до абз. 7 п. 4 проєкту Порядку командир (начальник, керівник) військової частини (установи, організації) приймає рішення про відмову у виплаті грошового забезпечення заявникам, зокрема, у разі з’ясування
в установленому законодавством порядку обставин щодо добровільної здачі військовослужбовців у полон, самовільного залишення військової частини (установи, організації), місця служби або дезертирства.
Також згідно з абз. 1 п. 5 проєкту Порядку виплата грошового забезпечення здійснюється щомісяця на підставі наказів командирів (начальників, керівників) військових частин (установ, організацій) визначеним особам, зокрема, військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, інтернованих у нейтральних державах, – до дня з’ясування в установленому законодавством порядку обставин щодо добровільної здачі військовослужбовців у полон або дня їх звільнення з полону (дня реєстрації смерті, який зазначений у свідоцтві про смерть) включно.
Водночас проєкт Порядку не містить ані прямих, ані бланкетних норм, спрямованих на регулювання порядку з’ясування обставин добровільної здачі в полон військовослужбовців.
Таким чином, п. 4 та п. 5 проєкту Порядку сформульований без дотримання принципу юридичної визначеності та створює непрозорий механізм практичної реалізації зазначеної норми.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 4 та п. 5 проєкту Порядку з врахуванням зазначених зауважень.
- Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Згідно з абз. 12 п. 5 проєкту Порядку командир (начальник, керівник) військової частини (установи, організації), з метою контролю, зокрема, продовження виплати грошового забезпечення визначеним особам (які отримують таку виплату понад шість місяців поспіль), щороку станом на 01 липня та 01 січня, уточнює через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки інформацію на таких визначених осіб щодо права на подальшу виплату грошового забезпечення. Під час здійснення таких заходів виплата грошового забезпечення визначеним особам не припиняється. Результати проведення контролю продовження виплати грошового забезпечення визначеним особам оголошуються наказом командира (начальника, керівника) військової частини (установи, організації).
Варто зазначити, що вказана норма не містить чітко визначених правових наслідків прийняття командиром (начальником, керівником) наказу за результатами проведення контролю продовження виплати грошового забезпечення визначеним особам. Водночас у проєкті Порядку передбачені підстави для прийняття рішень про виплату та відмову у виплаті грошового забезпечення, однак не врегульовано підстави припинення виплати грошового забезпечення, що своєю чергою наділяє командира (начальника, керівника) військової частини (установи, організації) надмірними дискреційними повноваженнями під час проведення контролю та створює ризик необґрунтованого прийняття рішення щодо припинення виплати грошового забезпечення.
Рекомендація НАЗК:
доопрацювати п. 5 проєкту Порядку з врахуванням зазначених зауважень.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання.
В.о. Голови Національного агентства
з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК